• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Paterētāju tiesību aizsardzības centra kā uzraugošās iestādes kompetence kolektīvo strīdu risināšanā.

Thumbnail
View/Open
307-75070-Kinovska_Elina_ek06012.pdf (1.946Mb)
Author
Kinovska, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Mantrovs, Vadims
Date
2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Autore darbā “Patērētāju tiesību aizsardzības centra kā uzraudzības iestādes kompetence patērētāju kolektīvo strīdu risināšanā” apskata patērētāju kolektīvo interešu strīdu jēdzienu, biežāk sastopamos pārkāpumus patērētāju kolektīvo interešu jomā, Patērētāju tiesības aizsardzības centra kompetenci kolektīvo patērētāju strīdu risināšanā, kā arī analizē kolektīvi tiesisko mehānismu esamību patērētāju kolektīvo strīdu risināšanā Latvijā, Lietuvā un Eiropas Savienībā kopumā. Patērētāju tiesību aizsardzības centra kompetence patērētāju individuālo strīdu risināšanā būtiski atšķiras no tā kompetences pārkāpumu, kuri rada patērētāju kolektīvo interešu būtisku aizskārumu, risināšanā, tāpēc svarīgi ir izprast kādi pārkāpumi tiek kvalificēti kā patērētāju kolektīvo interešu strīdi. Pētījuma mērķi: apkopojot informāciju, izprast, patērētāju kolektīvo strīdu jēdzienu nacionālo normatīvo aktu izpratnē un Aizlieguma direktīvas izpratnē, Patērētāja tiesības aizsardzības centra pilnvaras kolektīvo strīdu risināšanā, kādi tiesiskās aizsardzības mehānismi ir pieejami Latvijā, Lietuvā un Eiropas Savienībā kopumā patērētāju kolektīvo interešu aizsardzībā. Darbs sastāv no 3 nodaļām un deviņām apakšnodaļām.
 
In the thesis “Competence of the Consumer Rights Protection Centre as a supervisory authority in consumer collective dispute resolution” author examines the concept of consumer collective interest disputes, the most common infractions in the field of consumer collective interests, the competence of the Consumer Rights Protection in resolving collective consumer disputes, analyzes collective redress mechanisms in Latvia, Lithuania and European Union. The competence of the Consumer Rights Protection Centre in resolving individual consumer disputes differs significantly from its competence in resolving infringements that cause significant damage to the collective interests of consumer, therefore it is very important to understand which infringements are qualified as consumer collective interest disputes. The goal of research: to understand the concept of consumer collecive interests disputes within the meaning of national legislation and the Injunctive Directive, the powers of the Consumer Rights Protection Centre in resolving collective disputes, what collective redress mechanisms are available in Latvia, Lithuania and the European Union. Research consists of 3 sections and 9 subsections.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/51999
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses [5185]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV