Ar brīvības atņemšanu notiesāto personu izglītība kā sociālās rehabilitācijas līdzeklis
Author
Mauliņa, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Vīnkalna, Evija
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs “Ar brīvības atņemšanu notiesāto personu izglītība kā sociālās rehabilitācijas līdzeklis” izstrādāts Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes Krimināltiesisko zinātņu katedrā. Pētnieciskā darba mērķis ir izpētīt un apkopot informāciju par ar brīvības atņemšanu notiesāto personu izglītības iespējām Latvijā un kāda ir notiesāto personu aktivitāte šajos izglītības pasākumos, izpētīt, kā Latvijā tiek piemērotas normas, kas nosaka izglītības iespējas ieslodzījuma vietās, kā arī salīdzināt tās ar citu valstu normatīvo regulējumu. Veicamie darba uzdevumi ir resocializācijas, sociālās rehabilitācijas un izglītības (ieslodzījuma vietā) jēdzienu nozīmes un mērķu izpētīšana, un normatīvo aktu, kas regulē izglītību ieslodzījuma vietās, analīze. The Bachelor thesis “The education of people charged with deprivement of freedom can be helpful as a tool for social rehab” developed in the Legal faculty and the chair of Criminal Law science of University of Latvia. The purpose of the thesis is to study and gather information about the people charged with deprivement of freedom and the possibilities of education for these people in Latvia, as well as how actively these people participate in different educational activities. Another purpose of the thesis is to study how well the Latvian government measures the laws of education in the prisons of Latvia and to compare these measures with the measures taken in other Baltic countries. The main tasks of the thesis is to understand and explore the terminology of resocialisation, social rehabilitation and the meaning of terms of education (in places of imprisonment) and the exploration of these objectives and the normstive acts, which regulate the education in these places of imprisonment, analysis.