Sabiedrības kultūras ietekme uz izglītības mērķu veidošanu izglītības kontekstā Latvijā
Author
Mūrnieks, Andrejs
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Blūma, Dainuvīte
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Izglītības mērķi tiek pētīti socioloģiskā, kulturloģiskā, vēsturiskā un filozofiskā aspektā meklējot principus kā veidot mērķus izglītībai, lai tie palīdzētu izglītības demokrātiskai vadīšanai un sabiedrības līdzsvarotai atīstībai. Autors piedavā izglītības mērķu veidošana ievērot 5 principus: antinomijas, izvēles atbildīguma, vērtību hierarhijas, kultūras respekta un dialoga, kas izriet no mūsdienu kūlturas tendencēm: mainīguma, multikulturālisma, pretrunīguma, komunikāciju pieauguma un izvēļu daudzveidības. Empiriskajā pētījumā anketēti 548 pedagogi un intervēti 5 izglītības vadības eksperti, noskaidrojot, kas būtu jāņem vērā veidojot izglītības mērķus. Iegūtie rezultāti salīdzināti ar teorētiskajām atziņām pierādot iepriekš izvirzītu hipotēzi: veidojot mērķus izglītībai, nepieciešams ņemt vērā sabiedrības kultūras tendences. Educational aims are studied from sociological, culturologic, historical and philosophical
perspective searching for principles applicable in formation of educational aims that would
ensure balanced development of the society. The author suggests to observe 5 principles in
formation of educational aims: antinomy, responsibility of choice, hierarchy of values, culture
respect and dialogue, these being derived from the trends of the modern society: change,
multiculturalism, contradictoriness, increase of communication and diversity of choice. The
empiric section of the study comprises answers of 548 teachers to a questionnaire, and interviews
of 5 education management experts, stating the factors important in formation of educational
aims. The comparison of results with theory proves the previously postulated hypothesis: in
formation of educational aims the culture trends of the society must be taken into account.