Skaistumkonkursu aktualitāte un izpratne Latvijas sabiedrībā
Author
Pumpura, Elizabete Dita
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Radzobe, Zane
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Skaistumkonkursu vēsture Latvijā jau ir meklējama 1988. gadā, kad norisinājās pirmais skaistumkonkurss – „Miss Rīga”. Bakalaura darba mērķis ir izprast Latvijas sabiedrības viedokli un izpratni par skaistumkonkursiem un to norises nepieciešamību Latvijā, kā arī padziļinātāk izprast skaistumkonkursa būtību, un iespējamos ietekmes virzienus uz sabiedrību. Teorētiskajā daļā tiek aplūkoti: feminisms, reprezentācija, skaistumkonkursi, skaistumkonkursu sieviešu standarti, skaistumkonkursu ietekme uz modes pasauli, skaistumkonkursu ietekme uz veselību, lai empīriskajā daļā varētu veikt salīdzinājumu, kā bija pagātnē un kā ir tagadnē. Empīriskajā daļā tiek noskaidrots skaistumkonkursa nozīmīgums no iekšienes – veiktas intervijas ar skaistumkonkursa galveno rīkotāju un divām līdzšinējām” Mrs. Latvija” titula ieguvējām, noskaidrots sabiedrības viedoklis par skaistumkonkursiem, veicot aptauju 104 respondentiem, kā arī noskaidrota mediju aktivitāte, publiskojot informāciju par skaistumkonkursiem, pēc tā izprotot, vai sabiedrībai ir interese iepazīties ar šīm publikācijām /aktivitāti. Bakalaura darbā iegūtie rezultāti liecina, ka gadu laikā ir mainījies uzskats par sievietes lomu sabiedrībā, kā arī skaistuma uztvere; pēc skaistumkonkursa rīkotājas un dalībnieču viedokļa mūsdienu sabiedrībai ir mainīts uzskats par skaistumkonkursiem un to norisi, it īpaši Latvijā; pēdējos divos gados Latvijas medijos skaistumkonkursu norise ir atspoguļota skopi, kā arī Latvijas sabiedrība ir dzirdējusi par skaistumkonkursu rīkošanu, lielākā daļa tos uztver pozitīvi. Skaistumkonkursos visvairāk novērtē sociālās vērtības, sievietes vizuālais tēls un personība, kā arī skaistumkonkursus var izmantot kā platformu globālu problēmu risināšanai. The history of beauty contests in Latvia can already be traced back to 1988, when the first beauty contest took place - "Miss Riga". The aim of the bachelor's thesis is to understand the opinion and understanding of the Latvian society about beauty contests and the necessity of their holding in Latvia, as well as to understand in more depth the essence of the beauty contest and the possible directions of influence on the society. In the theoretical part there is a description of feminism, representation, beauty contests, beauty contest women's standards, the impact of beauty contests on the fashion world, the impact of beauty contests on health, so that it is possible to make a comparison of how it was in the past and the presence. In the empirical part the significance of the beauty contest is clarified from the internal point of view – interviews with the main organizer of the beauty contest and previous winners of the title “Mrs. Latvia”, public opinion about beauty contests and thus media activity, publishing information about beauty contests, understanding whether the society is interested these publications / activity. The results obtained in the bachelor's thesis show that the perception of the role of women in society has changed over the years, as well as the perception of beauty; from the point of view of the organizer and participants of the beauty contest, the perception of beauty contests and their course has changed in modern society, especially in Latvia; In the last two years, the Latvian media have portrayed the course of beauty contests sparingly, as well as the Latvian public has heard about the organization of beauty contests, most of them perceive them positively. Beauty contests value social values, women's visual image and personality the most, and beauty contests can be used as a platform for solving global problems.