Pilsoniskās izglītības pilnveides vadība multikulturālā sabiedrībā: Igaunijas un Latvijas salīdzinošais novērtējums
Loading...
Date
Authors
Advisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Latvijas Universitāte
Language
lav
Abstract
Promocijas darba „Pilsoniskās izglītības pilnveides vadība multikulturālā sabiedrībā: Igaunijas
un Latvijas salīdzinošais novērtējums” mērėis ir noteikt pilsoniskās izglītības vadības izmaiĦas un
pilnveides vadības virzienus, lai sekmētu indivīda iekĜaušanos multikulturālā sabiedrībā Igaunijā un
Latvijā. Darbā analizēti pilsoniskās izglītības vadību ietekmējošie aspekti Igaunijā un Latvijā;
komparatīvi salīdzināti izglītības vadības, demokrātijas, sociālekonomiskie, pilsoniskuma aspekti
Baltijas jūras reăiona demokrātisko valstu kontekstā. Empīriskajam pētījumam izmantoti dati no IEA
ICCS 2009 un Latvijā veiktā fokusgrupu pētījuma. Iegūtie rezultāti pierāda multikulturālisma
klātesamību Igaunijas un Latvijas sociumos un pilsoniskās izglītības pilnveides nepieciešamību.
Promocijas darba rezultātā ir uzskaitīti faktori, kas ietekmē pilsoniskās izglītības pilnveides vadību,
izgaismojot galvenos pilsoniskās izglītības vadības aspektus, kurus nepieciešams attīstīt multikulturālā
sabiedrībā.
The aim of the Thesis is to determine the changes and course of the management of citizenship education development in order to promote individual’s inclusion in the multicultural society in Estonia and Latvia. Influencing aspects of the citizenship education management in Estonia and Latvia are analysed in the work; education management, democracy, socioeconomic, citizenship aspects in the context of democratic countries of the Baltic Sea region are comparatively reconciled. The data from IEA ICCS 2009 and the focus group study in Latvia are used for the empirical research. The findings prove the presence of multiculturalism in the societies in Estonia and Latvia as well as the necessity of the development of citizenship education. As the result of the Thesis factors that influence the management of the development of citizenship education are enumerated, highlighting the main aspects of the citizenship education management, which are needed to be developed in a multicultural society.
The aim of the Thesis is to determine the changes and course of the management of citizenship education development in order to promote individual’s inclusion in the multicultural society in Estonia and Latvia. Influencing aspects of the citizenship education management in Estonia and Latvia are analysed in the work; education management, democracy, socioeconomic, citizenship aspects in the context of democratic countries of the Baltic Sea region are comparatively reconciled. The data from IEA ICCS 2009 and the focus group study in Latvia are used for the empirical research. The findings prove the presence of multiculturalism in the societies in Estonia and Latvia as well as the necessity of the development of citizenship education. As the result of the Thesis factors that influence the management of the development of citizenship education are enumerated, highlighting the main aspects of the citizenship education management, which are needed to be developed in a multicultural society.