Sociālo prasmju veidošanās 4-5 gadīgiem bērniem rotaļu nodarbībā
Author
Bildere, Maija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Jurgena, Inese
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba temats: Sociālo prasmju veidošanās 4-5 gadīgiem bērniem rotaļ- nodarbībā. Darba autore: Maija Bildere Pētījuma mērķis: balstoties uz teorētiskās literatūras analīzi, izstrādāt ieteikumus pirmsskolas pedagogiem bērna sociālo prasmju pilnveidošanā. Pētījums sastāv no teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā autore aprakstījusi sociālo prasmju būtību, to klasifikāciju, raksturojumu un noteikšanas kritērijus dažādu autoru teorijās, kā arī sociālo prasmju specifiku izvēlētajam vecumposmam. Rotaļnodarbības iespējas bērnu sociālo prasmju veidošanā. Pētījuma teorētisko bāzi veido D.Dzinteres, S.Omarovas, G.Svences, R.Andersones, I.Stangaines, V.Golubinas un citu autoru teorētiskās atziņas. Rotaļa ir bērnu dzīves galvenā sastāvdaļa, bērni rotaļājas nepārtraukti. Rotaļā bērns attīsta savu raksturu, gribu un spējas, rotaļā veidojas bērna vērtību orientācija. Rotaļa ir brīnišķīgs socializēšanās veids, kurā bērns mācās pilnveidot spēju draudzēties, vingrina sociālo saskarsmi. Sociālās prasmes bērns apgūst jau no agras bērnības un turpina attīstīt un pilnveidot visas dzīves garumā. Sociālo prasmju trūkums atstāj negatīvu ietekmi uz jebkura bērna dzīvi un traucē viņa turpmākās sadzīves veidošanos. Veiksmīgas dzīves funkcionēšanai sociālo prasmju apguvei ir ļoti liela nozīme, šīs prasmes ir nepieciešams izkopt jau pirmsskolas vecumā, kas palīdzēs bērnam veiksmīgi adaptēties jaunā vidē. Darba empīriskajā daļā analizētas vidējā pirmsskolas vecuma bērnu sociālās prasmes pēc iepriekš izvēlētiem kritērijiem, veikta sākotnējā bērnu novērošana. Tiek veikta pētījumā iegūto rezultātu apstrāde un analīze. Uzsvars tiek likts uz rotaļnodarbību ietekmi sociālo prasmju attīstībā. Pētījumā sasniegtie rezultāti ļauj apstiprināt pētījuma hipotēzi: 4-5 gadīgu bērnu sociālās prasmes veidosies sekmīgāk, ja rotaļnodarbībā tiks izmantotas daudzveidīgas rotaļas, ja rotaļas nodrošinās saskarsmi un sadarbību ar vienaudžiem. Kvalifikācijas darba apjoms: 57 lpp., kas ietver 6 attēlus, 7 tabulas, izmantots 41 literatūras avots, pievienoti 5 pielikumi. The subject of the qualification work: Creating social skills for 4-5 years old children in the playing lesson. Author of the work: Maija Bildere The objective of the study: drawing on theoretical literature analysis to develop recommendations for pre-school teachers in the development of children's social skills. The study consists of theoretical and empirical parts. In the theoretical part, the author describes the nature of social skills, their classification, characteristics, and detection criteria in the theories of various authors, as well as the specific nature of social skills for the chosen age phase of the children. Learning opportunities in the development of social skills for children. The theoretical basis of the study consists of the theoretical findings of D.Dzintare, S.Osmanova, G.Svence, R.Andersone, I.Stangaine, V.Golubina, and other authors. Playing is a key part of children’s lives, children play continuously. In the play, the child develops his character, will, and abilities and the value orientation of the child forms part of the game. Playing is a wonderful social networking way in which a child learns to develop a friendly capacity, exercises social contact. A child learns social skills from early childhood and continues to develop and develop throughout life. The lack of social skills has a negative impact on the lives of any child and hampers the formation of his future household. the functioning of a successful life for learning social skills is of great importance; these skills need to be developed at preschool age, which will help the child to adapt successfully to a new environment. The empirical part of the work analyses the social skills of children of the average preschool-age according to the criteria selected above, with the initial follow-up of children. The results of the study are processed and analyzed. Emphasis is placed on the impact of playing activities in the development of social skills. The results achieved in the study support the study’s hypothesis: Social skills for 4-5 years old children will be more successful if a variety of games are used in the playroom, provided that the games provide contact and cooperation with peers. The volume of quality work: 57 pages containing 6 images, 7 tables, 41 sources of literature, 5 annexes attached.