• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pozitīvās disciplinēšanas izmantošana bērnu uzvedības problēmu risināšanā vidējā pirmsskolas vecumā

Thumbnail
View/Open
299-79029-Kulinska_Maija_sp10110.pdf (2.085Mb)
Author
Kulinska, Maija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zīriņa, Tija
Date
2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darbā ir analizēts pozitīvās disciplinēšanas jēdziens pedagogu un psihologu teorijās, veikta bērnu attīstības likumsakarības analīze vidējā pirmsskolas vecumā un balstoties uz teorētiskajām atziņām, organizēts pētījums. Praktiskā pētījumā par pozitīvās disciplinēšanas izmantošanu bērnu uzvedības problēmu risināšanā ietvaros tika izstrādāti vērtēšanas kritēriji, veikta bērnu novērošana, pedagoģiskā izmēģinājumdarbība un atkārtota novērošana. Tika atrastas metodes un paņēmieni bērnu uzvedības problēmu risināšanā vidējā pirmsskolas vecumā. Kvalifikācijas darba ietvaros ir sasniegts izvirzītais mērķis. Salīdzinot sākotnējos un atkārtotos novērojumu datus var secināt, ka nevēlamas uzvedības izpausmes bērniem ir mazinājušās. Kvalifikacijas darba apjoms: 54 lpp., 11 tabulas, 11 attēli, 15 pielikumi, 31 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: disciplinēšana, pozitīvā disciplinēšana, vidējais pirmsskolas vecums, cēloņi, novērošana.
 
In the qualification work, the concept of positive discipline from teachers` and psychologists` theories is analyzed, and a practical study is conducted based on theoretical findings from developmental consistency analyses in preschoolers. Within the framework of the research on the use of positive discipline in solving behavioral problems in children, evaluation criteria were developed; children were observed, redirection applied, and observation repeated. Several methods and techniques used in the research were found to solve behavioral problems in preschool-age children. The outlined goal was achieved in the qualification work. Comparing the initial and final observations, it can be concluded that unwanted behaviors in children have decreased. The content of the qualification paper includes: 54 pages, 11 tables, 11 pictures, 15 attachments, 31 literature sources. Key words: discipline, positive discipline, average preschool age, causes, observation.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/53048
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV