Literāro darbu izmantošana vidējā pirmsskolas vecuma bērnu dialogrunas attīstības veicināšanai
Author
Karakulova, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kricka, Ilze
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba temats: “Literāro darbu izmantošana vidējā pirmsskolas vecuma bērnu dialogrunas attīstības veicināšanai” Kvalifikācijas darba autore: Linda Karakulova Zinātniskā vadītāja: Mg. Psych., Mg. Paed. Ilze Kricka Darbs sastāv no 47 lapaspusēm, anotācijas latviešu un angļu valodā, ievada, teorētiskās daļas, empīriskās daļas, secinājumiem, ieteikumiem pirmsskolas skolotājiem, literatūras un avotu saraksta, iekļaujot 42 vienības, 8 attēliem, 4 tabulām un 4 pielikumiem. Kvalifikācijas darbs izstrādāts ar mērķi teorētiski pētīt un empīriski pamatot literāro darbu izmantošanas iespējas 4-5 gadus vecu bērnu dialogrunas attīstības veicināšanai. Darba teorētiskajā daļā, balstoties D. Dzinteres, I. Stangaines, D. Augstkalnes, I. Freibergas, V. Radkevičas, O. Bizikovas, N. Izibajevas un citu pētnieku atziņām, definēts dialogrunas jēdziens un komponenti, analizētas dialogrunas attīstības likumsakarības vidējā pirmsskolas vecumā, kā arī pētītas literāro darbu dramatizēšanas iespējas bērnu dialogrunas prasmju sekmēšanai. Teorētiskās atziņas ir pārbaudītas praksē, piedaloties pētījumā 14 vidējā pirmsskolas vecuma bērniem. Sākotnējā izpētē tika konstatēts, ka galvenās grūtības bērniem rada runas etiķetes ievērošana un sarunas biedra uzklausīšana, respektēšana savstarpējo dialogu ietvaros. 8 literāro darbu dramatizācijas rezultātā uzlabojās dialogrunas prasmes visiem pētījuma dalībniekiem. Tas ļāva apstiprināt hipotēzi: bērnu dialogrunas attīstība tiks veiksmīgi veicināta, ja skolotājs ikdienas pedagoģiskajā procesā lasīs bērniem īsus literāros darbus, kuru saturs atbilst bērnu interesēm un ir sasaistāms ar bērnu uzkrāto pieredzi; nodrošinās bērniem brīvu piekļuvi materiāliem, kas piemēroti teatrālām rotaļām pēc izlasītajiem tekstiem. Pētījuma noslēgumā ir izstrādāti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem par dialogrunas veicināšanu, kas piešķir pētījumam praktisku nozīmi. Qualification work topic: “ Use of literary works to promote the development of dialogue in middle aged preschool children.” Author of the qualification work: Linda Karakulova Scientific supervisor: Mg. Psych., Mg. Paed. Ilze Kricka The work consists of 47 pages, annotations in Latvian and English, introduction, theoretical part, empirical part, conclusions, recommendations for preschool teachers, list of literature and sources, including 42 items, 8 pictures, 4 tables and 4 annexes. The qualification work has been developed with the aim to theoretically study and empirically substantiate the possibilities of using literary works to promote the development of dialogue in 4-5 year old children. In the theoretical part of the work, based on the findings of D. Dzinterest, I. Stangaine, D. Augstkalne, I. Freiberga, V. Radkeviča, O. Bizikova, N. Izibajeva and other researchers, the concept and components of dialogue are defined, the regularities of dialogue development in middle school aged are analyzed. , as well as the possibilities of dramatization of literary works for the promotion of children 's dialogue skills have been studied. Theoretical findings have been tested in practice by participating in a study of 14 middle school children. In the initial research, it was found that the main difficulties for children are to observe the etiquette of speech and to listen to the interlocutor within the framework of mutual dialogues. As a result of dramatization of 8 literary works, dialogue skills improved for all research participants. This allowed to confirm the hypothesis: the development of children's dialogue will be successfully promoted if the teacher reads short literary works to children in the daily pedagogical process, the content of which corresponds to the interests of children and is related to children's experience; will provide children with free access to materials suitable for theatrical plays based on the texts read. At the end of the research, recommendations have been developed for pre-school teachers on the promotion of dialogue, which gives the research practical significance.