Pieķeršanās modeļi audzināšanas procesā
Author
Miška, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma ir „Pieķeršanās modeļi audzināšanas procesā”. Mūsdienās pieķeršanās modeļi ir aktuāli, jo pieaugušajiem ir nepieciešams izprast bērnu rakstura veidošanās iezīmes, jāizprot kā veidojas sadarbības un komunikācijas prasmes. Šobrīd ir ļoti mainījušies vecāku uzskati par to kā pareizi ir audzināt bērnu. Ir mainījušies uzskati kādā vidē ir jāaug un jāattīstās bērniem, lai tas iegūtu drošu pieķeršanos un kļūtu par veiksmīgu personu. Darbs sastāv no teorētiskās un praktiskās daļas. Teorētiskajā daļā autore veica psiholoģiskās, pedagoģiskās un metodiskās literatūras analīzi un izpēti. Šajās daļās tiek aprakstītas mijiedarbības, sadarbības un komunikācijas prasmes bērniem ar vecākiem. Tiek aprakstīti un analizēti pieķeršanās modeļi, to veidošanās un izpausmes. Tiek aprakstīta pieaugušā nozīme un ietekme bērna dzīve. Praktiskajā daļā tika veikts empīriskais pētījums, kurā piedalījās pirmskolas vecuma bērni. Tika izstrādāts pētījuma plāns, vērtēšanas kritēriju, attieksmju mijiedarbības uzlabošanas programma. Pēc iegūtajiem rezultātiem tika pielietotas metodes, kuras pozitīvi ietekmē bērna sadarbības un komunikācijas prasmju veidošanu. Pētījuma beigās tika apkopoti un analizēti iegūtie rezultāti, tika izdarīti secinājumi un izstrādāti priekšlikumi. Apkopojot dažādas teorijas pētījuma gaitā tika īstenoti uzdevumi, kas balstās uz sadarbības un komunikācijas prasmju uzlabošanu, veicinot bērnos pozitīvu un labestīgu prasmju attīstību. Pieaugušajam mijiedarbojoties ar bērnu, jārada bērnam emocionāli droša, pozitīva gaisotne. Empīriskajā pētījumā apstiprinājās izvirzītā hipotēze: pirmsskolas vecuma bērnu pieķeršanās modeļa kvalitāte tiek sekmēta ja: •tiek nodrošināta pozitīva mācību vide, •mērķtiecīgi tiek veidota sadarbība ar bērnu, •tiek ņemtas vērā bērnu individuālās intereses un vajadzības. The subject of bachelor's work is “ Attachment models in the Parenting Process”. These days, attachment patterns are up-to-date because adults need to understand the characteristics of child formation, understand how collaborative and communication skills are formed. At the moment, parents' views on how to raise a child are right have changed. There has been a change in views in an environment that children need to grow and develop in order to gain a safe attachment and become a successful person. Work consists of theoretical and practical parts. In the theoretical part, the author performed an analysis and study of psychological, pedagogical and methodical literature. These parts describe interaction, collaboration and communication skills for children with parents. The attachment patterns, their formation and their expression are described and analyzed. The importance and influence of an adult in a child's life are described. In the practical part, an empirical study was carried out involving children of pre-school age. A study plan, a programme for improving the interaction between assessment criteria, attitudes was developed. Following the results, methods have been applied which have a positive impact on the development of child-to-child cooperation and communication skills. At the end of the study, the results obtained were pooled and analysed, conclusions were drawn and proposals were drawn up. In compiling different theories, the study carried out tasks based on improving cooperation and communication skills, promoting the development of skills that are positive and lacking in children. When an adult interacts with a child, an emotionally safe, positive atmosphere should be created for the child. The empirical study confirmed the hypothesis proposed: the quality of the pattern of attachment for pre-school children is promoted if: • providing a positive learning environment, • purposefully developing cooperation with the child, • the individual interests and needs of children are taken into account