Rotaļu izmantošana adaptācijas veicināšanai jaunākajā grupā pirmsskolas izglītības iestādē
Autor
Urbanoviča, Aļona
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kricka, Ilze
Datum
2020Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darbu izstrādāja Aļona Urbanoviča un darbu vadīja Ilze Kricka par tēmu: “Rotaļu izmantošana adaptācijas veicināšanai jaunākajā grupā pirmsskolas izglītības iestādē”. Mūsdienās šis jautājums ir ļoti aktuāls, jo daudziem bērniem ir adaptācijas problēmas un tiek meklēti risinājumi, kā palīdzēt bērniem šī procesa laikā. Pētījuma mērķis ir teorētiski un praktiski noskaidrot, kā rotaļa veicina adaptācijas norisi pirmsskolā. Pētījuma hipotēze ir: rotaļas veicina jaunākā pirmsskolas vecuma bērna adaptāciju pirmsskolā, ja: ir atbilstošas bērna vecumam un pašreizējām vajadzībām; palīdz rast mierinājuma un drošības izjūtu jaunajā vidē. Pētījuma uzdevumi: Izpētīt rotaļu veidus un to iespējas bērnu adaptācijas veicināšanā. Analizēt zinātnisku, pedagoģisko un psiholoģisko literatūru par adaptācijas veicināšanu ar rotaļu palīdzību. Veikt praktisko izmēģinājumdarbību adaptācijas procesa organizēšanā. Apkopot pētījuma rezultātus un izdarīt secinājumus. Pētījums sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās. Teorētiskajā daļā analizēti tādi jautājumi kā adaptācijas būtība, jaunākā pirmsskolas bērnu vecuma raksturojums, kā arī rotaļu izmantošanas iespējas adaptācijas veicināšanai. Teorētiskās atziņas tika gūtas no šādu autoru darbiem: Dzintere, Stangaine, Freiberga, Priede, Komenskis, Gazala, Geidžs un daudzi citi. Praktiskajā pētījumu daļā aprakstīts pētījuma metodoloģiskais pamats, dots pētāmās grupas raksturojums, izstrādāti adaptācijas procesa kritēriji un veikta bērnu pedagoģiskā darbība un novērošana. Praktiskā pētījuma mērķis bija noskaidrot, kā rotaļa veicina adaptācijas norisi pirmsskolas izglītības iestādē. Tika veikts individuālais darbs ar bērniem, lai noteiktu ar kādu rotaļu palīdzību efektīvāk panākt veiksmīgu adaptācijas procesu. Tika izvirzīti kritēriji, pēc kuriem vadoties darba autore izstrādāja adaptācijas procesa norisi. Pētījuma procesa gaitā tika secināts, ka: rotaļas veicina jaunākā pirmsskolas vecuma bērna adaptāciju pirmsskolā, ja: ir atbilstošas bērna vecumam un pašreizējām vajadzībām; palīdz rast mierinājuma un drošības izjūtu jaunajā vidē. Atslēgas vārdi: adaptācija, pedagoģiskā novērošana, rotaļas, drošības izjūta. The bachelor's thesis was developed by Alona Urbanoviča and was supervised by Ilze Kricka. The the topic: Using toys to help adaptation of a very young childen's group in a pre-school educational institution. Today, this issue is very relevant, as many children have adaptation problems and solutions are being sought to help children during this process. The aim of the research is to find out theoretically and practically how play promotes the process of adaptation in preschool. The hypothesis of the research is: games promotes the adaptation of a young child in a pre-school, they are appropriate for the child's age and current needs, help to find a sense of comfort and security in the new environment. Tasks of the research: To study the types of toys and their possibilities in promoting children's adaptation. To analyse scientific, pedagogical and psychological literature on the promotion of adaptation through play. To perform practical activities in organizing the adaptation process. Summarize the results of the research and draw conclusions. The study consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part analyses such issues as the essence of adaptation, the characteristics of the preschool children, as well as the possibilities of using toys to promote adaptation. Theoretical insights were gained from the works of the following authors: Dzintere, Stangaine, Freiberga, Priede, Komenski, Gazala, Geids and many others. The practical part of the research describes the methodological basis of the research, describes the research group, develops the criteria of the adaptation process and pedagogical activity. Pedagogical observation of children was performed. The aim of the practical research were to find out how play promotes adaptation in a preschool educational institution. Individual work with children was carried out to determine which toys would be more effective in achieving a successful adaptation process. Criteria's were set according to which the author of the work developed the course of the adaptation process. In the course of the research process it was concluded that: games promote the adaptation of the preschool child in pre-school, if: they are appropriate for the child's age and current needs; helps to find a sense of comfort and security in the new environment. Keywords: adaptation, pedagogical observation, games, sense of security.