Saskarsmes prasmju veidošana 5-6 gadu vecuma bērniem rotaļnodarbībās
Autor
Preise, Signe
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Jurgena, Inese
Datum
2020Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba mērķis ir analizēt teorētisko literatūru par saskarsmes būtību un izpētīt rotaļnodarbības nozīmi saskarsmes prasmju veidošanā 5-6 gadīgiem bērniem. Darba teorētiskajā daļā tika apskatīta saskarsmes būtība, saskarsmes prasmju noteikšanas kritēriji un rādītāji bērna sociālo prasmju un personības attīstības izvērtēšanai, 5-6 gadīgu bērnu kognitīvā, sociālā, emocionālā un fiziskā attīstības specifika, rotaļnodarbība kā saskarsmes prasmju veicinātāja, bērnu pedagoģiskā – psiholoģiskā izpēte. Empīriskajā daļā tika noskaidrots Pirmsskolas izglītības iestādes personāla viedoklis, ka 5-6 gadīgu bērnu saskarsmes prasmes veidošanās norit sekmīgāk, ja rotaļnodarbība tiek organizēta, lai apmierinātu bērnu vajadzības pēc saskarsmes un sadarbības ar vienaudžiem, rotaļnodarbībā piedāvāta rotaļu daudzveidība. Pētījuma rezultātā tika izstrādātas rekomendācijas pedagogu saskarsmes prasmju pilnveidošanā. Veiktais pētījums par rotaļnodarbības nozīmi saskarsmes prasmju uzlabošanā palīdzēs audzinātājām rast individuālāku pieeju darba organizēšanā un vadīšanā ar rotaļnodarbības palīdzību, tādejādi uzlabojot savstarpējās saskarsmes prasmes, papildinot esošās zināšanas par 5-6 gadīgu bērnu specifiku darbā, individuālo pieeju katram bērnam, veicinot savstarpējo (gan bērniem ar personālu, gan savstarpēji) uzticību un adaptēšanos jaunā vidē. Galvenie rezultāti tika sasniegti, izmantojot personāla anketēšanas metodi, kura pierāda, ka rotaļnodarbība ir nepieciešama saskarsmes prasmju uzlabošanā, ar attieksmes, zināšanu, prasmju pielietošanu darbā ar mērķgrupu un teorija sakrīt ar praksi. Darba gaitā izveidotas 4 tabulas un 16 attēli. The goal of the Bachelor's work is to analyse the theoretical literature about the essence of communication and the significance of play lessons for the development of communication skills for children aged from 5 to 6. The theoretical part of the work deals with the essence of communication, the criteria for the determination of communication skills and indicators for the assessment of children's social skills and personality development, as well as the specifics of the cognitive, social, emotional and physical development of children aged 5 to 6. It views play lessons as the promoters of communication skills alongside with pedagogic and psychologic research of children. The empirical part finds out the opinion of the pre-school educational institution staff that the development of communication skills of children aged 5 to 6 is more succesful if play lessons are organized to satisfy the children's needs for communication and cooperation with their peers and if a variety of plays is offered. The research resulted in the elaboration of recommendations for raising the communication skills of the educators. The given research on the importance of play lessons for the improvement of communication skills will help the teachers to find a more individual approach for organizing and managing the work by the use of play lessons. Thus, the mutual communication skills will be improved, the knowledge on the specifics of the work with children aged 5 to 6 will be widened, as well as individual approaches will be found promoting mutual trust (both between children and teachers and among children themselves) and adaptation to a new environment. The main results have been reached by the use of personnel questionnaire method. It proved the necessity of play lessons for the development of communication skills. Theory and practice are matching and attitude, knowledge and skills must be applied when working with the target group. 16 charts and 4 tables have been created for the work.