Aprakstošās uzslavas lietošana pašapziņas sekmēšanai 4-5 gadus veciem bērniem pirmsskolā
Author
Jansone-Ķirse, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Purmale, Rasma
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba nosaukums - Aprakstošās uzslavas lietošana pašapziņas sekmēšanai 4 – 5 gadus veciem bērniem pirmsskolā. Darba autore: Ilze Jansone-Ķirse Pētījuma mērķis - Teorētiski un praktiski pamatot aprakstošās uzslavas lietošanas pozitīvu ietekmi uz pašapziņu 4 – 5 gadus veciem bērniem pirmsskolā. Darba saturs: 63 lpp.; 11 att.; 4 tabulas; 3 pielikumi; analizēti 40 literatūras avoti. Darba teorētiskajā daļā pētīts un analizēts jēdziens pašapziņa, tās nozīme, tās attīstību ietekmējošie faktori, pazīmes, kas liecina par augstu vai zemu pašapziņu. Tiek veikts 4 – 5 gadus vecu bērnu vecumposma raksturojums saistībā ar pētāmo tematu. Literatūras avotos pētīts un aprakstīts jēdziens uzslava - skaidrojums, nozīme, noteiktas efektīvas/neefektīvas uzslavas pazīmes, veikts vērtējošās un aprakstošās uzslavas salīdzinājums. Darba praktiskā daļa veikta divos posmos. Pirmajā tiek izvirzīta un apstiprināta hipotēze – pedagogi saprot, ka pašapziņas sekmēšanai ir svarīga nozīme bērnu attīstībā, tomēr bieži izvēlas vērtējošo uzslavu kā metodi, lai sasniegtu vēlamo mērķi, tādā veidā panākot pretēju efektu. Otrajā posmā tiek veikts pedagoģiskais novērojums, kura mērķis ir novērot bērna reakciju uz aprakstošās uzslavas sniegšanu un izpētīt, vai tā liecina par pozitīvu ietekmi uz bērna pašapziņu. Tiek secināts, ka aprakstošā uzslava ir nozīmīgs metodisks līdzeklis, kuru lietojot pedagoģiskajā procesā var būtiski sekmēt pašapziņas attīstību bērnos. Atslēgvārdi: bērna attīstība, pašapziņa, pedagoģiskais process pirmsskolā, uzslava, aprakstošā uzslava, vērtējošā uzslava. Title of the Bachelor's Thesis: Use of descreptive praise for building self-esteem of 4-5 year old children in preschool. Author of the Bachelor's Thesis: Ilze Jansone-Ķirse Aim of the study: Theoretically and practically substantiate the positive effect of the use of descriptive praise on the self-esteem of 4 -5 year old children in preschool. Thesis content: 63 pages; 11 images; 4 tables; 3 appendices; 40 literature sources were analyzed. The theoretical part of the work researches and analyzes the concept of self-esteem, its meaning, its influencing factors, signs that indicate high or low self-esteem. The age group of 4 -5 year old children is characterized in relation to the research topic. The concept of praise has been studied and described in the literature - explanation, meaning, features of effective / ineffective praise have been determined, and a comparison of evaluative and descriptive praise has been made. The practical part of the work is performed in two stages. The first puts forward and confirms the hypothesis - educators understand that promoting self-esteem plays an important role in children's development, but often choose evaluative praise as a method to achieve the desired goal, thus achieving the opposite effect. In the second stage, a pedagogical observation is performed, the aim of which is to observe the child's reaction to the provision of descriptive praise and to investigate whether it indicates a positive effect on the child's self-esteem. It is ensured that descriptive praise is an important methodological tool, the use of which in the pedagogical process can promote the development of self-esteem in children. Keywords: child development, self-esteem, pedagogical process in preschool, praise, descriptive praise, evaluative praise.