3-5 gadīgu bērnu valodas un runas attīstības sekmēšana āra nodarbībās
Author
Kaminska, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Ieriķe, Anita
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autora vārds, uzvārds: Līga Kaminska. Darba nosaukums: 3-5 gadīgu bērnu valodas bagātināšana pētījumos āra nodarbībās. Darba mērķis: Noteikt pirmsskolas bērnu valodas attīstības īpatnības un izpētīt 3-5 gadīgu bērnu valodas bagātināšanas iespējas āra nodarbībās. Pētījuma satura un rezultātu apraksts: Pētījums tika veikts pirmskolas izglītības iestādē “Ābelīte”. Pētījumā piedalījās 12 bērni. Pētījuma pirmajā posmā tika novērtēts bērnu valodas attīstības līmenis, pētījuma otrajā posmā bērnu ikdienas darbībā tika integrētas āra nodarbības valodas apguvei, kurās tika izmantotas dažādas rotaļas, pārrunas, stāsti, jautājumu uzdošana un sarunas, lai veicinātu valodas bagātināšanos āra nodarbībās. Pēc veiktā pētījuma, autors secina, ka āra nodarbības dod iespēju pārvietoties un spēlēt skaļas spēles, kas ietekmē arī valodas apguvi. Autors uzskata, ka ja bērniem netiek dota pieeja daudzveidīgai mācību videi, pastāv risks, ka rodas plaisa starp bērnu pieredzi un viņu jaunajām zināšanām. Spēle āra vidē uzlabo mācību vidi, palielina bērnu radošumu un uzlabo viņu problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas prasmes. Āra vide sniedz iespējas daudzveidīgākām un mazāk strukturētām aktivitātēm nekā iekštelpu vide. Bērni var izmantot vairāk fiziskas kustības un izjust brīvības sajūtu. Pētījuma otrajā posmā iegūtie dati parādīja, ka visiem bērniem ir uzlabojies valodas attīstības līmenis. Kvalifikācijas darbs sastāv no 50 lpp. (neskaitot pielikumu), darbā izmantoti 12 attēli, 7 tabulas, 50 izmantotās literatūras avoti un 3 pielikumi. Atslēgas vārdi: valoda, runa, pirmsskola, āra nodarbība, attīstība. Author's name, surname: Līga Kaminska. Title: Outdoor classes for language speech development of 3-5 year old children. Aim of the work: To determine the peculiarities of language development of preschool children and to study the possibilities of language enrichment of 3-5 year old children in outdoor classes. Description of the content and results of the research: The research was carried out in preschool educational institution “Ābelīte”. 12 children participated in the research. In the first stage of the study, the level of children's language development was assessed, in the second stage of the study, outdoor activities for language learning were integrated into children's daily activities. After the research, the author concludes that outdoor activities provide an opportunity to move and play loud games, which also affects language learning. The author believes that if children are not given access to a diverse learning environment, there is a risk that there will be a gap between children's experiences and their new knowledge. Playing in an outdoor environment improves the learning environment, increases children's creativity, and improves their problem-solving and decisionmaking skills. The outdoor environment provides opportunities for more varied and less structured activities than the indoor environment. Children can exercise more physically and feel free. The data obtained in the second stage of the study showed that the level of language development has improved in all children. The qualification paper consists of 50 pages. (excluding the appendix), 12 figures, 7 tables, 50 references and 3 appendices were used in the work. Keywords: language, speech, preschool, outdoor lesson, development.