Literārie darbi - stāstītprasmes sekmētāji vecākā pirmsskolas vecuma bērniem
Author
Kairiša, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Darba nosaukums : “Literārie darbi – stāstītprasmes sekmētāji vecākā pirmsskolas vecuma bērniem”. Izstrādājot darbu, pētījuma mērķis bija pētīt bērnu stāstītprasmes sekmēšanas iespējas literāro darbu iepazīšanas procesā. Mērķa sasniegšanai tika analizēta pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par valodu un runu, kā arī, par vecākā pirmsskolas vecuma bērnu runas un valodas attīstību un tās galvenajiem uzdevumiem. Tāpat tika aprakstīta stāstītprasmes attīstība. Darba empīriskā daļa sastāv no pētījuma, kurā praktiskās darbībās tika izzināta bērnu stāstītprasmes veidošanās ilgākā laika posmā, iepazīstot dažādus literāros darbus. Ir sniegts pētījuma metodoloģiskais pamatojums, izstrādāti kritēriji bērnu stāstītprasmes vērtēšanai. Pētījuma rezultātā visa iegūtā informācija tika apkopota un izanalizēta. Kā rezultātā apstiprinājās izvirzītā hipotēze, ka vecākā pirmsskolas vecuma bērnu stāstītprasme veidojas, ja tiek iepazīti un mērķtiecīgi pārrunāti literārie darbi un tiek radīta stāstījumu rosinoša pedagoģiskā vide. Apkopojot visu darbā iekļauto informāciju tika izdarīti secinājumi un sniegti ieteikumi pedagogiem. Kopējais darba apjoms ir 66 lpp., iekļaujot 4 tabulas, 5 attēlus un 5 pielikumus. Tāpat darbā tika izmantoti 44 literatūras avoti. Atslēgas vārdi : valoda, runa, literārie darbi, stāstītprasme, pirmsskolas vecuma bērni. Topic of the paper – literary works – the promoters of storytelling among the oldest pre-schoolers. Aim of the research was to research the storytelling skill promotion possibilities while getting acquainted with literary works. To achieve the aim of work there is being analysed the pedagogic literature on language and speech, speech and language development of the oldest pre-schoolers and the main tasks. Also, there is being described the development of reading skill – one of the most important tasks for the oldest pre-schoolers and the literary works as means of promotion of storytelling skill. Empirical part of the work there is being summarized the research in which in a practical way there is being cognized the development of children’s storytelling skill in long-term by getting acquainted with different literary works. There are being given the methodological arguments, developed criteria for evaluation of storytelling by the children. The results are being summarized and analysed. As a result, it was confirmed the hypothesis - oldest pre-schoolers storytelling skills are made when literary works are getting to know and they have been spoken and a narrative-stimulating pedagogical environment is created. After summarizing all information there were drawn conclusions and the proposals to the teachers were made. The total volume of the work is 66 pages, including 4 tables, 5 illustrations and 5 annexes. Also, 44 sources of literature were used in the work Key words – language, speech, literary works, storytelling skill, pre-schoolers.