Tikumisko vērtību izpratnes veidošanās sākumskolas vecuma bērniem literāro darbu analīzes procesā
Author
Černova, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats – Tikumisko vērtību izpratnes veidošanās sākumskolas vecuma bērniem literāro darbu analīzes procesā. Bakalaura darba mērķis: izzināt tikumisko vērtību izpratnes veidošanos sākumskolas vecuma bērniem. Darba saturu veido: teorētiskā daļa, kur vērtības jēdziens un dažādi tikumisko vērtību aspekti analizēti pedagogu, psihologu un filozofu skatījumā; empīriskā daļa – atspoguļots praktiskais darbs ar skolēniem par tikumisko vērtību izpratnes veidošanos sākumskolas vecuma bērniem literāro darbu apguves procesā. Autore izzina vērtību kultūrvēsturisko, ētisko, estētisko, reliģisko un tradicionālo dabu dažādu autoru skatījumā, īpašu uzmanību pievēršot katra cilvēka personiskai atbildībai par savu vērtību izvēli un definē tikumiskās vērtības kā nozīmīgāko daļu personas vērtību sistēmā, dziļāk aplūko tikumisko vērtību devalvēšanās problēmu mūsdienu sabiedrībā un pedagoģijas lomu to saglabāšanā, atjaunošanā un jaunu tikumisko vērtību formēšanā. Autore ar empīriskās pētīšanas metodēm (darbs ar literārajiem tekstiem, pedagoģiskais vērojums, pārrunas, bērnu darbības analīze, rezultātu analīze) izzina literāro darbu ietekmi tikumisko vērtību izpratnes veidošanā. Pētījuma rezultāti apstiprina izvirzīto hipotēzi: literārie darbi sekmē sākumskolas vecuma bērnu izpratni par tikumiskajām vērtībām, ja pedagogs prasmīgi lieto atbilstošas mācīšanas metodes. Darba struktūra – ievads, divas nodaļas ar apakšnodaļām, 10 attēli, 6 tabulas, 39 bibliogrāfiskā saraksta vienības un 2 pielikumi. Darba apjoms – 67 lappuses. Atslēgas vārdi: tikumiskās vērtības, izpratne, literārie darbi, sākumskola. Elena Chernova's paper “Building the Understanding of Moral Values for Primary School Children in the Process of Analysing Literary Works”. The object of the study is literary works in the pedagogical process. The aim of the study is to explore the development of the understanding of moral values for primary school children. The present paper consists of: • The theoretical part where the concept of value and the various aspects of moral values are analysed in the view of educators, psychologists and philosophers; • Study on the development of the understanding of moral values for children of primary school age in the process of acquiring literary works. The author explores the cultural and historical, ethical, aesthetic, religious and traditional nature of values based on the view of different authors. The author draws attention to each person's personal responsibility for choosing their values and defines moral values as the most important part of a person's values in the system, takes a deeper look at the problem of devaluing moral values in today's society and the role of pedagogy in their preservation, restoration and the formation of new moral values. An author with empirical research techniques (working with literary texts, pedagogical observation, interviews, analysis of children's activities, analysis of results) examines the impact of literary works in the understanding of moral values. The results of the study confirm the hypothesis that has been put forward: Literary works contribute to the understanding of the moral values of children of primary school age when the educator expertly applies appropriate teaching methods. Key words: moral values, understanding, literary works, primary school. The work contains 67 pages, 10 images, 6 tables, 39 references and 2 appendices.