Lasīšanas grūtības kā priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risks Latvijā un Eiropā
Author
Lipsberga, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Laganovska, Egija
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Laikmetā, kad cilvēku algotais darbs kļūst arvien intelektuālāks, iegūtajai izglītībai un spējām mācīties arī ir arvien lielāka nozīme. Lasītprasme ir pamats tam, lai cilvēks varētu iegūt izglītību un vēlāk būt konkurētspējīgs darba tirgū. Lasīšanas grūtības apgrūtina skolēna mācības visās jomās un ir viens no fundamentāliem priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riskiem. Gadījumā, ja skolēns ar lasīšanas grūtībām nesaņem atbalstu un tās netiek risinātas, rodas grūtības vairumā mācību jomu, var rasties mācībām nepiemērota uzvedība un citas problēmas. Darbā “Lasīšanas grūtības kā priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risks Latvijā” tiek pētītas atbalsta iespējas cilvēkiem ar lasīšanas grūtībām. Darba mērķis ir noskaidrot, kā skolēna lasīšanas grūtības ietekmē viņa izglītošanās ilgumu Latvijā un izstrādāt ieteikumus atbalsta uzlabošanai. Šī mērķa sasniegšanai tika izdarīts teorētiskais apskats, izstrādāti divu aptauju jautājumi, kā arī rīkotas aptaujas divās respondentu grupās. Noslēgumā tika veikta iegūto rezultātu analīze un apkopojums. Galvenie pētījuma rezultāti: lasīšanas grūtības ir nozīmīgs priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risks Latvijā un skolotājiem trūkst zināšanu kā strādāt ar šādiem skolēniem. Atslēgas vārdi: lasīšanas grūtības, priekšlaicīga mācību pārtraukšana. At a time when people's paid work is becoming more and more intellectual, the education they have acquired and their ability to learn are also becoming increasingly important. Literacy is the basis for a person to get an education and later be competitive in the working market. Reading difficulties make it difficult for students to study in all areas and are one of the fundamental risks of early school leaving. If student with reading difficulties does not receive support and the situation is not resolved, difficulties arise in most areas of study, inappropriate behaviors and other problems may arise. In the work “Reading difficulties as a risk of early school leaving in Latvia” the possibilities of support for people with reading difficulties are studied. The aim of the work is to find out how the student's reading difficulties affect the duration of his / her education in Latvia and to develop recommendations for improving support. To achieve this goal, a theoretical review was conducted, two survey questions were developed, as well as surveys were conducted in two groups of respondents. In the end, the obtained results were analyzed and summarized. The main results of the research: reading difficulties are a significant risk of early school leaving in Latvia and teachers lack knowledge of how to work with such students. Keywords: reading difficulties, early school leaving.