Pašvadītas mācīšanās veicināšana mācību centros pirmsskolā vecākajā pirmsskolas vecumposmā
Author
Tihonravova, Tatjana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Marsone, Staņislava
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis: Teorētiski un praktiski izzināt vecākā pirmsskolas vecumposma bērnu pašvadītas mācīšanas veicināšanas pedagoģiskās iespējas mācību centros pirmsskolā. Bakalaura darbs sevī ietver teorētisko daļu un empīrisko daļu. Bakalaura darbs sastāv no 2 nodaļām un 4 apakšnodaļām. Pirmā nodaļā ir aplūkoti un analizēti vairāku autoru teorētiskas atziņas par pašvadītu mācīšanos kā caurviju prasmi. Teorētiskas literatūras izpētē ļauj secināt, ka pašvadītas mācīšanās ir caurviju prasme, kas iekļauj sevī ne tikai konkrētu zināšanu iegūšanu, spēju vadīt savu mācīšanas procesu un reflektēt par to, bet arī tādas prasmes kā pašapziņa, pašmotivācija, spēja pielietot jau iegūtas zināšanas un prasmes netikai mācīšanās procesā, bet arī reālajā dzīvē. Labi attīstīta pašvadītas mācīšanās prasme ir cieši saistīta ar pašpārliecinātību, pašcieņu, pašmotivāciju, patstāvību, gribu, spēju kontrolēt savu uzvedību un emocijas. Pirmā nodaļā tiek izskatītas vecākā pirmsskolas vecuma bērnu vecumposma attīstības īpatnības. Tiek analizēti vairāku autoru – Ļubļinskas, Kalvāna, Svences, Kulaginas, Eļkoņina – atzinumi par vecāko pirmsskolas vecumposmu un tā raksturīgākajiem iezīmēm. Otrajā nodaļā tiek veikts pētījums, kura laikā tiek veikta pirmsskolas pedagogu anketēšana ar mērķi uzzināt viņu viedokli par pašvadītas mācīšanas attīstības iespējām mācību centros pirmsskolā. Pētījuma ietvaros tiek veikts pedagoģiskais novērojums un pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, kas ļauj analizēt un atspoguļot bērnu pašvadītas mācīšanās attīstību pētījuma gaitā. Pētījumā iegūtie rezultāti ļauj secināt, ka vecākā pirmsskolas vecumposma bērnu pašvadītas mācīšanās veicināšana mācību centros, var būt sekmīga, ja mācību centros bērniem ir brīvi pieejami mācību materiāli, kas izveidoti vadoties pēc bērnu spējām, velmēm, interesēm, vajadzībām un ikdienā tiek atvelēts laiks brīvai un patstāvīgai darbībai mācību centros. Darba apjoms ir 58 lapaspuses, attēlu skaits – 11 , tabulu skaits – 4, pielikumu skaits – 7, izmantoto informācijas avotu skaits – 43. Aim of the diploma thesis: to research on theoretical and practical way the pedagogical possibilities of promoting self-regulated learning of the older pre-school age children in the pre-school learning centers. The diploma thesis includes a theoretical part and an empirical part. The diploma thesis consists of two chapters and four subchapters. The first chapter discusses and analyzes the theoretical findings of several authors about self-regulated learning as a crosscutting skill. The study of theoretical literature allows to conclude that self-regulated learning is a crosscutting skill that includes not only the acquisition of specific knowledge, the ability to manage and reflect on one's own learning process, but also skills such as self-confidence, self-motivation, the ability to apply already acquired knowledge and skills not only in the learning process, but also in real life. Well-developed self-directed learning skills are closely related to self-confidence, self-esteem, self-motivation, independence, will, ability to control one's behavior and emotions. The first chapter examines the peculiarities of the development of the older pre-school age children. The opinions of several authors - Lublinska, Kalvans, Svence, Kulagina, Elkonin - about the older pre-school age and its most characteristic features are analyzed. In the second chapter, a research is carried out, during which pre-school teachers are surveyed with the aim to find out their opinion about the possibilities of self-regulated learning development in pre-school learning centers. Within the framework of the research, pedagogical observation and pedagogical experiment activity are performed, which allows to analyze and reflect the development of children's self-regulated learning during the research. The results of the study allow to conclude that the promotion of self-regulated learning of older preschoolers in learning centers can be successful if learning materials are freely available to children and are based on children's abilities, desires, interests, needs, and if the teacher dare to give children more freedom and provide the opportunity to study, explore and operate in learning centers every day. Diploma thesis consists of 58 pages, number of images - 11, number of tables - 4, number of used information sources - 43.