Vērtēšana skolēna radošuma sekmēšanai vizuālās mākslas stundās sākumskolā
Author
Nelsone, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma “Vērtēšana skolēna radošuma sekmēšanai vizuālās mākslas stundās sākumskolā” tika izvēlēta, pamatojoties uz problēmas aktualitāti, pieaugot radošuma sekmēšanas nozīmei sākumskolā vizuālās mākslas stundās, bet neesot izstrādātiem konkrētiem kritērijiem un metodēm, kā jēgpilni un mēķtiecīgi vērtēt skolēnu radošos darbus. Darba mērķis ir teorētiski analizēt un praktiski pārbaudīt kā mērķtiecīgi organizēta vērtēšana vizuālās mākslas stundās sākumskolā sekmē skolēnu radošumu. Bakalaura darba teorētiskās daļas sākumā tiek aplūkots radošums, tā klasifikācijas, satāvdaļas, kā arī dažādu autoru viedokļi un atziņas par radošumu. Tālāk tiek izzināta radošuma sekmēšanas nozīme un nepieciešamība, kā arī iespējas sekmēt radošumu vizuālās mākslas stundās sākumskolā. Lai labāk izprastu šo procesu sākumskolā, tiek apskatīts sākumskolas skolēnu psiholoģiskais raksturojums, saistībā ar radošuma sekmēšanas iespējām. Teorētiskās daļas 2.nodaļā tiek apskatīta vērtēšana un tās metodes un paņēmieni kopumā, kā arī izzinātas iespējas vērtēt radošos darbus. Tiek aplūkoti principi, metodes un kritēriji, pēc kuriem būtu ieteicams vērtēt skolēnu radošos darbus vizuālās mākslas stundās sākumskolā. Bakalura darba 3.nodaļā tiek aprakstīts empīriskais pētījums, kur tā pirmajā daļā tiek noskaidrota pašreizējā situācija vizuālās mākslas stundās sākumskolā, saistībā ar radošuma sekmēšanu un vērtēšanu, izzinot gan skolēnu, gan skolotāju viedokli. Tiek izstrādāti kritēriji, pēc kuriem būtu iespējams vērtēt radošos darbus vizuālajā mākslā sākumskolā, kā arī šie kritēriji tiek pārbaudīti reālā darbībā. Empīriskā pētījuma otrajā daļā tiek ņemtas vērā nepilnības, izstrādājot radošuma vērtēšanas kritērijus pirmajā daļā, kā arī izmaiņas vērtēšanas sistēmā, ieviešot praksē kompetenču pieeju mācību satura apguvē. Tiek izstrādāta jauna radošo darbu vērtēšanas sistēma, kuras pamatā ir skolotāja virzīta skolēnu refleksija un kritēriji, pēc kuriem skolotājs vērtē skolēna radošumu. Jaunā vērtēšanas sistēma tiek pārbaudīta darbībā, vērtējot skolēnu radošos darbus vizuālās mākslas stundā. Atslēgvārdi: vērtēšana, radošums, vizuālās mākslas stundas, sākumskola. Bakalaura darbā: 74 lpp., 31 attēls, 13 tabulas, 41 avots, 9 pielikumi. Bachelor thesis “Evaluation system for developing student’s creativity in art classes at primary school” was chosen due to the popularity of the problem – the need for promoting creativity among students in visual art lessons at primary school, but not having developed concrete method and criterion which would purposefully and aimfully evaluate student creative work. The aim of this thesis is to theoretically analyse and practically test how does an aimfully organized evaluation system in visual art lessons promote student creativity at primary school. At the beginning of the theoretical part of this thesis the classification, components and the opinions and findings of different authors concerning creativity is looked at. Next the importance of developing creativity is examined which leads to the consideration of promoting creativity in visual art lessons at primary school. To better understand this process the psychological characteristics of subjects in relation to promotion of creativity is taken into account. In the next part of theory evaluation methods and techniques as a whole and evaluation options of creative pieces are considered. Principles, methods and criterions after which it is advisable to evaluate creative work of students in visual art lessons at primary school level are looked at. In the 3rd chapter of the thesis the empirical research is conducted. In the first part the current situation of promotion of creativity and evaluation is determined in visual art lessons at primary school considering the opinions of pupils and teachers alike. Basing on findings criterion is developed which would help to evaluate creative work in visual art lessons at primary school; they are tested in practice. In the second part of the empirical research, the incompleteness found in the first part of the empirical research and the changes in evaluation system needed due to the need to include competence approach are taken into account. A new evaluation system for creative work is developed which is based on the teacher promoting reflection in students and a specific set of criterion which the teacher uses to evaluate student’s creative work. The new evaluation system is tested in practice by evaluating students’ creative work made in visual art lessons. Keyword: Evaluation, creativity, visual art lessons, primary school In this bachelor thesis: 74 pages, 31 figures, 13 tables, 41 cited resources, 9 appendices