• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

2-3 gadus vecu bērnu sociāli emocionālās attīstības sekmēšana pirkstu rotaļās

Thumbnail
View/Open
299-79363-Freimane_Agnese_af17007.pdf (1.054Mb)
Author
Freimane, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba autors: Agnese Freimane Bakalaura darba temats: “2-3 gadus vecu bērnu sociāli emocionālās attīstības sekmēšana pirkstu rotaļās”. Bakalaura darba mērķis: teorētiski un praktiski pētīt sociāli emocionālās attīstības sekmēšanas iespēju 2-3 gadus veciem bērniem ar pirkstu rotaļām. Pētījuma teorētiskajā daļā tiek analizēta pedagoģiski psiholoģiskā literatūra, kas saistīta ar 2-3 gadus vecu bērnu vecumposma attīstības īpatnībām, sociāli emocionālo attīstību, izzinātas teorētiskās nostādnes par pirkstu rotaļām, to būtību un izmantošanas iespējām sekmēt bērna sociāli emocionālo attīstību. Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz Ādlera A., Augstkalnes D., Brices B., Bolbija Dž., Dzintares D., Ēriksena Ē., Stangaines I., Gailumas S., Goulmena D., Kraftes B., Ukstiņas R., Svences G. un citu autoru atziņām par sociāli emocionālo attīstību, bērnu vecumposma attīstību un pirkstu rotaļu teorētisko skaidrojumu. Praktiskajā daļā tiek izzināta sociāli emocionālās attīstības sekmēšanas iespēju 2-3 gadus veciem bērniem ar pirkstu rotaļām. Tiek izmantotas tādas pētīšanas metodes kā avotu, literatūras un dokumentu analīze, pedagoģiskā novērošana un izmēģinājuma darbība, iegūto datu apstrāde un analīze. Darba rezultāti apkopoti, izanalizēti, salīdzināti un atspoguļoti attēlos un tabulā. Pētījumā secināts, ka pirmie trīs dzīves gadi bērna dzīvē ir svarīgākie sociālās un emocionālās attīstības norisē. Sociāli emocionālās kompetences bērniem sekmē sadarbības prasmes, veidojot veiksmīgas attiecības ar citiem, uzlabo spēju pārvaldīt un regulēt savas emocijas. Atslēgas vārdi: sociāli emocionālā attīstība, pašvadība, pirkstu rotaļas, pirmsskola. Darba apjoms: ievads, divas nodaļas, 51 lpp., 3 tabulas, 13 attēli, 51 literatūras avoti, 3 pielikumi.
 
Author: Agnese Freimane The topic of the Paper: “The Promotion of Social and Emocional Development of 2-3 Years Old Children, Using Finger Games”. The aim of the Study: to research theoreticaly and practically the possibility of promoting social-emotional development for 2-3 year old children, using finger games. The theoretical part of the Paper provides the analysis of the pedagogical and psychological literature about developmental peculiarities of the children of the age group of 2-3 years, social and emocional development, theoretical views on finger games and the possibilities of their application to promote social and emocional development. The theoretical part of the Paper is based on the views of Adler A., Augstkalne D., Brice B., Bowlby, J., Dzintare D., Eriksen E., Stangaine I., Gailuma S., Goleman D., Krafte B., Ukstiņa R., Svence G., and other authors on social and emocional development, children’s development at the certain age and on theoretical explanation of finger games. In the practical part of the Paper the research on the possibility of promoting social and emotional development for 2-3 year old children, using finger games, has been done. Research methods such as analysis of sources, literature and documents, pedagogical observation and experimental work, processing and analysis of the obtained data are used.The results of the work are summarized, analyzed, compared and presented in pictures and tables. The study concludes that the first three years of a child's life are the most important in the course of social and emotional development. Social and emotional competences for children promote cooperation skills, building successful relationships with others, improve the ability to manage and regulate their emotions. Key words: social and emocional development, self-regulated learning, finger games, pre-school. The structure of the paper: introduction, two sections, 51 pages; 3 tables; 13 pictures. The list of literature contains 51 entries, 3 annexes.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/53464
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV