5-6 gadīgu bērnu tikumisko vērtību veidošanās tradīciju pasākumos ebreju bērnudārzā
Author
Furse, Irina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Jurgena, Inese
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Irinas Furses kvalifikācijas darbs izstrādāts par tēmu ”5-6 gadīgu bērnu tikumisko vērtību veidošanās tradīciju pasākumos ebreju bērnudārzā”. Tikumiskās audzināšanas problēma ir bijusi aktuāla visos laikos. No laiku gala audzināšanas mērķis ir bijis nodrošināt iespēju katram izglītojamajam kļūt par tikumisku, krietnu, rīcībspējīgu cilvēku un atbildīgu personību sabiedrībā, veicināt izpratni par vērtībām un tikumiem, sekmējot to praktizēšanu, bagātinot kultūrvēsturisko pieredzi. Pētījuma mērķis ir izpētīt kā nacionālo tradīciju pasākumi sekmē tikumiskas vērtības veidošanas 5-6 gadu bērniem ebreju bērnudārzā. Tika veikti pētījumi, kas sastāvēja no 2 daļām - teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā izpētīta un izanalizēta zinātniskā literatūra par tikumisko vērtību veidošanos tradīciju pasākumos. Kā arī 5-6 gadīgu bērnu vecumposma raksturojums. Empīriskajā pētījumu daļā tika veikta pedagoģiska novērošana, anketēšana, datu matemātiskā apstrāde. Pamatojoties uz zinātnisko literatūru, tika noteikti novērošanās kritēriji: atbildība, centība, drosme, godīgums, gudrība, laipnība, līdzcietība, mērenība, savaldība, solidaritāte, taisnīgums, tolerance. Lai precīzāk noteikt bērnu tikumības attīstības līmeni, ir sastādīti jautājumi bērniem. Kā arī katrs bērns tika novērots visa pētījuma laikā, tika analizēta bērna rīcība un uzvedība, tas palīdzēja atklāt bērna tikumisko vērtību attīstības līmeni. Vecāku anketēšanas mērķis bija noskaidrot vecāku priekšstatus par tikumības nozīmi bērnu attīstībā. Lai iegūt informāciju par bērnu tikumības attīstības līmeni un vecāku pozīciju pret bērnu un viņa īpašībām, kā arī sekmīgi veiktu pētniecisko darbu, un apkopojot darbā iegūto informāciju, tika izveidotas tabulas un diagrammas, pētījuma sākumā un beigās, kas tika aizpildītas pēc pārrunām, anketēšanas un novērošanas. Veiktie teorētiskie un praktiskie pētījumi ļāva izdarīt secinājumus, ka - tikumisko vērtību veidošanās 5-6 gadus veciem bērniem noris sekmīgāk, ja tradīciju pasākumos bērns var pašapliecināties un apgūt kultūras vērtības, ja bērni piedalās nacionālo tradīciju pasākumos par sev tuvu un saprotamu saturu. Pētījuma beigās tika izstrādātas rekomendācijas skolotājiem. Kvalifikācijas darba apjoms: 80 lpp, 20 attēli, 1 tabula, 8 pielikumi, 35 literatūras avoti. The qualification paper by Irina Furse is developed on the topic "Formation of moral values of 5-6 year old children in traditional events in a Jewish kindergarten". The problem of moral upbringing has been topical at all times. From time immemorial, the goal of upbringing has been to provide an opportunity for each learner to become a moral, decent, capable person and responsible person in society, to promote understanding of values and virtues, promoting their practice, to enrich cultural and historical experience. The aim of the study is to investigate how the measures of national traditions promote the formation of moral value for 5-6 year old children in a Jewish kindergarten. Research was carried out, which consisted of 2 parts - theoretical and empirical. In the theoretical part, the scientific literature on the formation of moral values in traditional events is researched and analyzed. As well, as the age characteristics of 5-6 year old children. In the empirical part of the research, pedagogical observation, questionnaires, mathematical data processing were performed. Based on the scientific literature, the criteria for observation were determined: responsibility, diligence, courage, honesty, wisdom, kindness, compassion, moderation, restraint, solidarity, justice, tolerance. In order to determine more precisely the level of development of children's morality, questions have been compiled for children. As well as each child was observed throughout the study, the child's actions and behavior were analyzed, which helped to reveal the level of development of the child's moral values. Questionnaire of parents with the aim to determine parents' ideas about the role of morality in children's development. In order to obtain information about the level of development of children's morality and parents' position towards the child and his characteristics, as well as successful research work, and summarizing the information obtained, tables and diagrams were created at the beginning and end of the study. The performed theoretical and practical research allowed drawing conclusions that - the formation of moral values for 5-6 year old children is more successful if the child can self-affirm and learn cultural values in traditional events, if children participate in national traditional events for close and understandable content. At the end of the study, recommendations for teachers were developed. The scope of the qualification’s thesis 80 pages, 20 pictures, 1 table, 8 appendices, 35 literature sources.