Mazbērnu sociāli emocionālās attīstības veicināšana pirmsskolas izglītības iestādē
Author
Ķezbere, Tatjana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Šūmane, Ilze
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs: ’’Mazbērnu sociāli emocionālās attīstības veicināšana pirmsskolas izglītības iestādē”. Darba autore: Tatjana Ķezbere Darba vadītājs: Dr. paed., doc. Ilze Šūmane Kursa darba apjoms: 62 lpp., 10 tabulas, 7 attēli, 46 literatūras avoti, 5 pielikumi. Pētījuma mērķis ir: izpētīt 1,5–2 gadus vecu bērnu sociāli emocionālās attīstības sekmēšanas iespējas pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Pētījums sastāv no 4 nodaļām: divām teorētiskajām un divām empīriskajām. Pētījuma teorētiskajās daļā, balstoties uz tādu autoru atziņām kā D. Lieģeniece, D. Dzintare & I. Stangaine, Ļ. Vigotskis, A. Gerasimova & V. Kuzņecova, M. Kiruškina un citi, analizēti mazbērnu sociāli emocionālās attīstības teorētiskie pamati, kā arī pētīti paņēmieni, kas ļautu sekmēt mazbērnu sociāli emocionālo attīstību. Empīriskajā daļā apkopota pedagogu pieredze mazbērnu sociāli emocionālās sfēras sekmēšanā, kā arī organizēta izmēģinājuma darbība, kas ļauj apstiprināt darba hipotēzi: 1,5 – 2 gadus vecu bērnu sociāli emocionālā attīstība tiks veiksmīgi sekmēta, ja skolotājs pirmsskolas pedagoģiskajā procesā: veidos vidi, kurā tiek respektētas katra bērna sociāli emocionālās vajadzības; ikdienas pedagoģiskajā procesā izmantos daudzveidīgas rotaļas, kas vērstas uz bērna savstarpējās mijiedarbības sekmēšanai; rosinās paust savu emocionālo pārdzīvojumu zīmējumos un rotaļās. Atslēgas vārdi: sociāli emocionālā attīstība, mazbērna vecums, pirmsskolas pedagoģiskais process, rotaļas. “Promotion of social-emotional development of toolders in preschool educational institution”. Author: Tatjana Ķezbere Consultant: Dr. paed., doc. Ilze Šūmane Workload: 62 pages, 10 tables, 7 pictures, 46 literature sources, 5 attachments. The main research aim: to study the possibilities of promoting the social-emotional development of 1.5-1- year-old toolders in the pre-school pedagogical process. The research consists of 4 parts: two theoretical and two empirical. The theoretical part of the research is based on the findings of authors such as D. Liegeniece, D. Dzintare, I. Stangaine, L. Vygotsky, A. Gerasimova, V. Kuznecova, M. Kirushkin and others. In this part are examined and analysed toolders social-emotional development theories, as well as researched methods that would allow to follow toolders’ development. The empirical part summarizes the teachers professional experience in following toolders’ social- emotional development, as well as organizing piloting of approaches, which allows to prove the working hypothesis: the social-emotional development of 1.5-2-year-old toolders can be successfully followed when the teacher in the pre-school pedagogical process creates an environment in which the social- emotional needs of each toolders are met; provides a variety of games which are used in the daily pedagogical process, aimed at promoting the toolder’s interaction; is encouraging to express their emotional experiences in drawings and games. Key words: SOCIO-EMOTIONAL DEVELOPMENT, TOOLDERS AGE, PRE-SCHOOL PEDAGOGICAL PROCESS, GAMES.