Lomu rotaļa kā pirmsskolas vecuma bērnu sadarbības veicinātāja
Author
Jurševica, Sanita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Temats: Lomu rotaļa kā pirmsskolas vecuma bērnu sadarbības veicinātaja. Autore: Sanita Jurševica Darba zinātniskais vadītājs: Asoc. Prof., Dr. Psych. Valentīna Romenkova. Pētījuma mērķis. Teorētiski un praktiski izzināt sadarbības prasmes veicināšanas pedagoģiskās iespējas pirmsskolas vecuma bērniem nodarbībās un citos dienas rīta momentos. Pētījuma jautājums: vai pirmsskolas vecuma bērnu sadarbības iemaņas tiks veicināta, ja pedagoģiskajā procesā regulāri tiks iesaistītas bērnu vecumposmam atbilstošas lomu rotaļas? Atslēgas vārdi: sadarbība, saskarsme, lomu rotaļas, 5-6 gadīgi bērni. Teorētiskajā darba daļā analizēta sadarbības būtība, arī pirmsskolas bērnu vecumposma likumsakarības pētāmās problēmas aspektā un pirmsskolas vecuma bērnu sadarbības problēmas gan sadarbībā ar pieaugušajiem, gan sadarbībā ar vienaudžiem. Analizētas lomu rotaļas kā bērnu sadarbības sekmētājas. Pētījuma daļā sākotnēji tiek vērotas bērnu sadarbības prasmes pēc izveidotajiem kritērijiem, izdarīti secinājumi, uz kuru pamata atlasītas lomu rotaļas, kuras tika izspēlētas, lai uzlabotu bērnu sadarbības prasmes. Tiek veikts atkārtotais vērojums un salīdzināti iegūtie rezultāti. Veikta arī pirmsskolas skolotāju anketēšana, lai noskaidrotu pirmsskolas skolotāju domas par to, kādas attiecības ir bērniem grupās, kādas metodes un rotaļas skolotāji izmanto sadarbības uzlabošanai. Uz pētījuma jautājumu var atbildēt apstiprinoši, ka lomu rotaļas veicina sadarbības prasmes pirmsskolas vecuma bērniem. Darba apjoms: 71 lpp, 5 tabulas, 10 attēli, 65 literatūras avoti, 7 pielikumi. Theme of the Research: Role playing as a facilitator of pre-school age children cooperation Author: Sanita Jurševiča Scientific head of work: Assoc. Prof., Dr. Psych. Valentina Romenkova. Purpose of the study. Theoretical and practical exploring of the educational possibilities of promoting collaborative skills for pre-school age children in classes and other morning moments of the day. Question of the study: will cooperation between children of pre-school age be promoted if the pedagogical process regularly involves role playing appropriate to the children’s age? Key words: cooperation, interface, role playing, 5 – 6-years-old-children. The theoretical part of the work analyses the nature of cooperation, including in terms of the ongoing problem of pre-school childhood legal relationships and the problems of childhood cooperation, both in cooperation with adults and in cooperation with peers. The role playing has been analysed as facilitators for children cooperation. The part of the study initially looks at children's collaborative skills according to the established criteria, draws conclusions which determined the selection of role playing, what were used to improve children's collaborative skills. A repeated observation is performed and compared the results obtained. A questionnaire of preschool teachers has also been carried out to find out the ideas of preschool teachers on the relationship of children in groups, the methods and playing teachers use to improve cooperation. The study question can be answered in the affirmative that role playing contributes to collaborative skills for pre-school children. Volume of work: 71 pages, 5 tables, 10 pictures, 65 literature sources, 7 annexes.