3 – 4 gadīgu bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšana pirmsskolas izglītības iestādē
Author
Griška, Judīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba nosaukums: 3 – 4 gadīgu bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšana pirmsskolas izglītības iestādē. Darba autors: Judīte Griška Darba mērķis: teorētiski un praktiski izzināt jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšanas iespējas pedagoģiskajā procesā. Darbs sastāv no divām daļām. Pirmajā daļā analizētas dažādu autoru teorētiskās atziņas par pašapkalpošanās prasmēm, bērna attīstību veselumā un pieaugušo nozīmi šo prasmju sekmēšanā. Otrajā daļā veikts pētījums par 3 – 4 gadīgu bērnu pašapkalpošanās prasmēm, to sekmēšanas iespējām pedagoģiskajā procesā. Sākotnēji izstrādāti kritēriji šo prasmju vērtēšanai, veikts sākotnējais pētījums, kur izmantotas tādas pētnieciskās metodes kā novērošana un sarunas, lai izpētītu bērnu šī brīža pašapkalpošanās prasmes. Pēc tā seko pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, kur tiek izmantotas pieaugušā mērķtiecīgi organizētas rotaļas, noteikumu ieviešana, pašapkalpošanās organizēšana, lai sekmētu bērnu pašapkalpošanās prasmju attīstīšanu. Noslēgumā veikts atkārtotais pētījums, lai izpētītu, kā mainījušās bērnu pašapkalpošanās prasmes. Lai varētu apkopot un izanalizēt pedagoģiskās izmēģinājuma darbības rezultātus, ir salīdzināti sākotnējā pētījuma un atkārtotā pētījuma dati ģērbšanās prasmju, ēšanas prasmju un darba vietas sakārtošanas prasmju jomā. Bērni iesaistījās pieaugušā organizētās rotaļās, pieaugušais atbalstīja bērna vēlmi darīt pašam, ievērot noteikumus, un pētījuma rezultātā ir pierādījies, ka pašapkalpošanās prasmes ir pilnveidojušās, tātad pētījuma hipotēze ir apstiprinājusies. Darba apjoms ir 65 lpp. Tajā iekļauti 5 attēli, 5 tabulas, 12 pielikumi, izmantotas 52 bibliogrāfiskā saraksta vienības. Atslēgvārdi: bērns, pašapkalpošanās prasmes, pirmsskola, rotaļa, patstāvība. Title of the bachelor's thesis: Promoting Self-Care Skills of 3-4 year Old Children in a Pre-School Educational Institution. Author: Judīte Griška Aim of the work: to examine, both theoretically and practically, the possibilities of promoting the self-care skills of the youngest pre-school age children in the pedagogical process. The work consists of two parts. The first part analyzes the theoretical findings of various authors on self-care skills, the child's development as a whole and the role of adults in promoting these skills. In the second part, a research is carried out on the self-care skills of 3-4 years old children and the possibilities of their promotion in the pedagogical process. Initially, criteria for assessing these skills were developed, and an initial study was conducted using research methods such as observation and conversation to explore children's current self-care skills. This was followed by a pedagogical pilot activity, where purposefully organized games were used, rules were introduced, self-care practice was organized to promote the development of children's self-care skills. Finally, a repeated study was conducted to examine how children's self-care skills have changed. In order to be able to summarize and analyze the results of the pedagogical experiment, the data of the initial study and the repeated study in the field of dressing skills, eating skills and workplace arrangement skills have been compared. The children participated in games organized by the adult, the adult supported the child's desire to do things by himself, to follow the rules. The study has shown that self-care skills have improved, so the hypothesis of the study has been confirmed. The thesis consists of 65 pages. It includes 5 figures, 5 tables, 12 appendices, 52 bibliography sources were used. Keywords: child, self-care skills, preschool, play, independence.