• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sadarbības prasmju veicināšana dizaina un tehnoloģiju nodarbībās jaunākās pirmsskolas vecuma bērniem

Thumbnail
View/Open
299-79285-Onuzane_Linda_lo17008.pdf (3.592Mb)
Author
Onužāne, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba temats - Sadarbības prasmju veicināšana dizaina un tehnoloģiju nodarbībās jaunākā pirmsskolas vecuma bērniem. Darba autore: Linda Onužāne. Bakalaura darba mērķis: teorētiski noskaidrot un empīriski pārbaudīt, kā dizaina un tehnoloģijas nodarbībās pirmsskolā, veicināmas jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu sadarbības prasmes. Darbs sastāv no divām daļām: Teorētiskā daļa - teorētiski analizēta sadarbības prasmju būtība un veidošanās, ka arī aplūkotas sadarbības prasmju veicināšanas iespējas pirmsskolā atbilstoši vecumposmam, izvēlētajā dizaina un tehnoloģiju jomā. Empīriskā daļa – pētījuma rezultāti pierādīja, ka dizaina un tehnoloģiju nodarbības jaunākajam pirmsskolas vecumam ir piemērotas sadarbības prasmju veicināšanai. Nosakot un izvirzot sadarbības prasmju attīstības kritērijus (prasmi vienoties par kopīgu mērķi, vienoties pat darbības norisi un prasmei būt patstāvīgam) izvēlētā dabas materiālu izmantošana nodarbībās (krāsainie graudi un krāsainās smiltis),dizaina un tehnoloģiju jomā, var uzskatīt par atbilstošām bērna vajadzībām un interesēm. Ar to palīdzību viņi var aktīvi un brīvi līdzdarboties. Secīgi un plānveidīgi,ar mērķtiecīgi atlasītu mācību saturu, kopīgs, radošs process, sekmē sadarbības prasmju uzlabošanos. Plānojot radošās darbības, atbilstoši bērna vecumposmam, interesēm, sagatavotībai un nodarbības mērķiem, pilnveidojamo kompetenču jomām, ir iespēja veiksmīgi veicināt bērna sadarbības prasmju attīstību. Pētījuma gaitā apstiprinājās izvirzītā hipotēze, ka jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu sadarbības prasmes dizaina un tehnoloģiju nodarbībās tiks veicinātas, ja skolotājs mērķtiecīgi atlasīs mācību saturu, atbilstošu bērnu interesēm. Darbs sastāv no: 58 lapas pusēm, 6 tabulas, 12 attēli, 63 izmantotās literatūras avoti un 10 pielikum. Atslēgas vārdi: jaunākais pirmsskolas vecums, dizaina un tehnoloģiju joma, sadarbības prasmes.
 
The bachelor's thesis is the promotion of cooperation skills in design and technology lessons for the youngest pre-school age children. Author of the work: Linda Onužāne. Supervisor: Doc., Dr.paed. Daiga Kalēja - Gasparoviča. The aim of the bachelor's thesis: to find out theoretically and test empirically how the cooperation skills of the youngest pre-school children should be promoted in design and technology classes in pre-school. The work consists of two parts: Theoretical part - the results of the research proved of cooperation skills are theoretically analyzed, as well as the possibilities of promoting cooperation skills in preschool according to age, in the chosen field of design and technology are considered. Empirical part - the the results of the research proved that design and technology lessons for the youngest pre-school age are suitable for promoting collaborative skills. Determining and setting the criteria for the development of collaborative skills (to agree on a common goal, to agree even the performance and the skills to be independent) when the use natural materials in the lessons (colored grains and colored sand) in the field of design and technology, can be considered to suit the needs and interests of the child. Enabling them to participate actively and freeley. Consistently and systematically with purposefully selected learning content, a common and creative process, promotes the improvement of cooperation skills. When planning creative activities in accordance with the child's age, interests, preparation and goals of the lesson, areas of competencies to be developed, it is possible to successfully promote the development of the child's cooperation skills. In the course of the research, the hypothesis was confirmed that the cooperation skills of the youngest pre-school children in design and technology classes will be promoted if the teacher purposefully selects the learning content that corresponds to the interests of the children. Structure of the bachelor's thesis: introduction, two chapters, 6 tables, 12 images, 63 references and 10 attachments, number of pages - 58. Keywords: youngest preschool age, field of design and technology, cooperation skills.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/53698
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV