• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu pašapziņas attīstības veicināšana rotaļās

Thumbnail
View/Open
299-79298-Zvidrina_Tatjana_tz17003.pdf (1.434Mb)
Author
Zvidriņa, Tatjana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba tēma ir “Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu pašapziņas attīstības veicināšana rotaļās”. Cilvēka personības veidošanās sākas jau no mazotnes, tāpēc būtiska nozīme ir jāvelta pašapziņas attīstībai, kas turpmākajā dzīvē ietekmēs gan viņa saskarsmi ar apkārtējiem, gan viņa iespējas attiecībā uz izaugsmi. Pētījuma mērķis ir noteikt rotaļu izmantošanas iespējas vidējā pirmsskolas vecuma bērnu pašapziņas attīstības veicināšanā. Izstrādātais bakalaura darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā tiek analizēti dažādu autoru zinātniskie, metodiskie, psiholoģiskie, pedagoģiskie darbi par cilvēka pašapziņas attīstību. Empīriskajā daļā sākotnēji tiek izmantots tests bērnu pašvērtējuma līmeņa noteikšanai, tad bērni tiek novēroti nedēļu ikdienas darbībās un vērtēti pēc izstrādātā vērtēšanas protokola, izmantojot D. Dzinteres un R. Bošas atziņas par rotaļu izmantošanas nozīmi bērnu pašapziņas attīstībā. Iegūtie dati tiek analizēti, lai noskaidrotu pašapziņas attīstības līmeni un lai izvērtētu, kādas rotaļas izmantot pedagoģiskā eksperimenta laikā veiksmīgākai pašapziņas rādītāju celšanai. Pedagoģiskā eksperimenta laikā tiek izmantotas 5 rotaļas - “Ādamam bij’ septiņ dēli”, “Saules vārti”, “Cisu maiss”, “Kaķis un pele”, “Kurš lēnāk iet, tas tālāk tiek”, kā arī tiek sekots tam, kā rotaļas ietekmē bērnu izvirzītos pašapziņas rādītājus. Pētījuma beigās tika veikta atkārtota novērošana nedēļas garumā, lai noskaidrotu, kā pedagoģiskā eksperimenta laikā izmantotās rotaļas ir ietekmējušas vidējā pirmsskolas vecuma bērnu pašapziņas attīstību. Iegūtie rezultāti tiek analizēti un apkopoti tabulā un attēloti 5 attēlos. No iegūtajiem pētījuma rezultātiem var secināt, ka izvirzītā hipotēze apstiprinās – izmantojot rotaļas, var veicināt pozitīvu pašvērtējumu vidējā pirmsskolas vecuma bērniem, ja: 1.bērni izpildot kādu sarežģītāku darbību gūst gandarījumu; 2.bērniem iesaistoties rotaļā uzlabojas garastāvoklis; 3.sadarbojoties ar grupas biedriem veidojas pozitīva gaisotne; 4.bērni saņem emocionālu atbalstītu no līdzcilvēkiem. Atslēgas vārdi: PAŠAPZIŅAS BŪTĪBA, PAŠAPZIŅAS ATTĪSTĪBA, VIDĒJAIS PIRMSSKOLAS VECUMS, ROTAĻA. Bakalaura darba apjoms: 65 lappuses, 20 attēli, 3 tabulas, 5 pielikumi, 49 literatūras avoti.
 
The title of the bachelor paper is “Promoting the development of self – awareness of the average pre-school age children in play”. The formation of a person’s personality starts from a young age, therefore, it is important to pay attention to the development of self-awareness, which will affect both his or her interaction with others and ability to grow. The aim of the bachelor is to determine the possibilities of using plays for promoting the development of self-awareness of the average pre-school age children. The bachelor consists of two parts – theoretical and empirical. The theoretical part analyses the scientific, methodical, psychological, pedagogical works of different authors on the development of human self-awareness. At the empirical part, a test is used at first to determine the level of children’s self-awareness, than children are observed in their daily activities during the week and evaluated according to the developed evaluation protocol, using findings made by D. Dzintare and R. Boša on the importance of using plays for developing children’s self-awareness and to assess which play to be used during the pedagogical experiment for more successful self-awareness indicators. During the pedagogical experiment 5 plays are used – “Adam had seven sons”, “Sun gates”, Sack of straw”, “ Cat and mouse”, “Getting further by going slower” – as well as it is followed how the plays affect the children’s self-awareness indicators. At the end of the study, repeated observations were made over the course of a week to find out how the plays used for the pedagogical experiment have influenced the development of the average pre-school age children’s self-awareness. The obtained results are analyzed and summarized in the table and displayed in 5 images. From the results of the study, it can be concluded that the hypothesis raised is confirmed – the use of plays can promote positive self-awareness for the average pre-school age children, provided that: 1.children gain satisfaction from performing a more complex activity; 2.children’s mood improves when they participate in a play; 3.a positive atmosphere is developed in cooperation with the members of the group; 4.children receive an emotional support from fellow human beings. Key words: ESSENCE OF SELF-AWARENESS, DEVELOPMENT OF SELF-AWARENESS, AVERAGE PRE-SCHOOL AGE, PLAY. Bachelor paper consists of: 65 pages, 20 images, 3 tables, 5 appendices, 49 literature sources.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/53701
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV