• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolēnu ritma izjūtas attīstība sporta dejās sākumskolā

Thumbnail
View/Open
299-79401-Graudina.-.Gutmane_Agnese_ag11092.pdf (1.235Mb)
Author
Graudiņa-Gūtmane, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Direktorenko, Irina
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba autore ir Agnese Graudiņa-Gūtmane. Bakalaura darba nosaukums: „Skolēnu ritma izjūtas attīstība sporta dejās sākumskolā” Darba mērķis teorētiski izpētīt un praktiski pārbaudīt ritma izjūtas attīstības iespējas sporta dejās sākumskolā. Darba uzdevumi: Izpētīt ritma izjūtu dažādu autoru skatījumā. Atlasīt un analizēt teoriju par sākumskolas skolēnu psiholoģisko īpatnību saistībā ar pētāmo problēmu. Analizēt sporta dejas ka ritma izjūtas attīstības līdzekli. Veikt empīrisko pētījumu sākumskolā. Bakalaura darbs sastāv no ievada, trijām nodaļām, secinājumiem un priekšlikumiem. Darba pirmajā nodaļā apkopota literatūra par ritmu, ritmiku un ritma izjūtu. Tāpat arī tiek pētīta literatūra par sākumskolas skolēnu psiholoģiskajām īpatnībām pētāmās problēmas kontekstā. Otrajā nodaļā apkopota metodiskā literatūra par sporta dejām kā muzikāli ritma izjūtas attīstības līdzekli, kur tiek analizēta kustību un sporta dejas, kā arī to ietekme uz skolēnu ritma izjūtu un tā attīstību. Trešajā nodaļā tiek veikts pētījums par Ventspils X. Vidusskolas 1.klases skolēnu ritma izjūtas attīstību sporta dejās. Tiek pētīts vai sporta dejas sekmē skolēnu ritma izjūtu, pielietojot dažādas ar sporta dejām saistītas metodes. Bakalaura darba teorētiskais pētījums balstās galvenokārt uz L. Barrett, N. A. Harrison, M. A. Gray, P. J. Gianaros, H. D. Critchley, J. Malnig, N. Mercer, K. Littleton, G. Pētersone un citu autoru darbiem. Bakalaura darbs sastāv no 56 lappusēm (neskaitot pielikumu), satur 5 tabulas un 6 attēlus. Darba izstrādei izmantoti 51 dažādi literatūras un informācijas avoti. Darbā ietverti 11 pielikumi. Atslēgas vardi: ritma izjūta, sporta dejas, sākumskola, kustība, ritmika, attīstība.
 
The author of the bachelor's thesis: Agnese Graudiņa-Gūtmane. Bachelor's thesis title: “Development of students' sense of rhythm in sports dances in primary school” The aim of the work is to theoretically research and practically test the possibilities of developing a sense of rhythm in sports dances in primary school. Tasks: 1.Research the sense of rhythm from the point of view of different authors. 2.To select and analyze theory about student’s psychological peculiarity of primary school in connection with researchable problem. 3.To analyze sports dance as sense of rhythm development tool of resource. 4.Perform an empirical research in primary school. The bachelor consist an introduction, three chapters, conclusions and proposals. In the first chapter gathered literature about rhythm, rhythmic and sense of rhythm. The literature about primary schools student’s psychological peculiarities in the context of the researched problem is also studied. In the second chapter gathered methodical literature about sport dances as sense of musical rhythm developmental remedy, in which movement and sports dances is being, analyzed, as well as the impact on student’s sense of rhythm and its development. In the third chapter, research about Ventspils X. High schools 1 grade student sense of rhythm development in sports dances. It researches whether sports dances promotes student sense of rhythm, using a various methods of sports dances. Bachelor’s theoretical research, mainly, based on L. Barrett, N. A. Harrison, M. A. Gray, P. J. Gianaros, H. D. Critchley, J. Malnig, N. Mercer, K. Littleton, G. Pētersone and works by other authors. Bachelor’s contains 56 pages, contains 5 tables and 6 images. For work 51 used different literature and information sources. The work includes 11 appendices. Keywords: sense of rhythm, sports dances, primary school, movement, rhythmic, development.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/53723
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV