Mūzika kā līdzeklis skolēnu ar īpašajām vajadzībām iekļaušanā sākumskolā
Author
Arājuma, Diāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Direktorenko, Irina
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Bakaura darba nosaukums: Mūzika kā līdzeklis skolēnu ar īpašajām vajadzībām iekļaušanā sākumskolā. Darba mērķis ir noteikt muzikālas darbības saturu un organizāciju skolēnu ar īpašajām vajadzībām iekļaušanas procesā sākumskolā. Lai sasniegtu mērķi, darba autore izvirzīja šādu hipotēzi: skolēniem ar īpašajām vajadzībām iekļaušanas process ar mūzikas palīdzību sākumskolā notiks veiksmīgāk, ja: 1)nodarbību saturs iekļaus sevī muzikālo darbību, kurai ir kā muzikāli attīstošais, tā arī korekcijas raksturs; 2)mācību procesa organizācija balstīsies uz variatīvo, individuālas pieejas, patstāvīguma un atbalsta principiem; 3)mācību vides veidošana balstīsies uz skolēnu aktivitāti un saskarsmi. Lai sasniegtu definēto mērķi, tika pielietotas tādas metodes kā zinātniskās literatūras un citu populārzinātnisku publikāciju avotu analīze, aptauja, intevija, pedagoģiskās pieredzes analīze, izmēginājuma darbs. Darbam ir trīs nodaļas. Pirmās nodaļas ietavaros tika apzināts iekļaujošās izglītības definējums, būtiskākie šādu izglītības modeli raksturojošie parametri un principi. Darba otrā nodaļa tika veltīta muzikālo darbību satura izglītības procesā izprašanai. Savukārt trešajā nodaļā autore atspoguļo veikto praktisko pētījumu. Empīriskā pētījuma daļā tika veikta muzikālās darbības satura un organizācijas izpēte skolēnu ar īpašām vajadzībām iekļaušanā sākumskolā. Apkopojot iegūto teorētisko priekšstatu, zināšanas, kā arī praktiskā pētījuma rezultātus, autore darba beigās izdarīja secinājumus darba temata ietavaros un izveidoja ieteikumus skolotājiem. Darba apjoms – 81 lpp, 5 attēli, 5 tabulas, 6 pielikumi; darbā tika izmantoti 67 literatūras un informācijas avoti, no tiem 31 svešvalodā. Atslēgas vārdi: skolēni ar īpašām vajadzībām; iekļaušanas process; muzikālās audzināšanas saturs; muzikālās darbības organizācija. Title of the work: Music as a tool for the inclusion of students with special needs in primary school. The aim of the work is to determine the content and organization of musical activity in the process of inclusion of students with special needs in primary school. In order to achieve the objective, the author of the work proposed the following hypothesis: for pupils with special needs, the inclusion process with music in primary school will be more successful if: 1) the content of the lessons will include a musical activity which has a musical evolving nature as well as an adjustment nature; 2) the organisation of the training process will be based on the principles of variable, individual approach, self-sufficiency and support; 3) the development of the learning environment will be based on the activity and interaction of pupils. In order to achieve the defined goal there were used methods: analysis of scientific literature and other sources, survey, interview, analysis of pedagogical experience, and experimental work. The work has three sections. Within the framework of the first chapter, the definition of inclusive education, the most important parameters and principles characterizing such an educational model were identified. The second chapter was devoted to understanding the content of musical activities in the educational process. In the third chapter, the author described her practical research. An empirical part of the study carried out a study of the content and organisation of the musical activity for the inclusion of pupils with special needs in primary school. Summarizing the obtained theoretical idea, knowledge, as well as the results of practical research, the author drew conclusions at the end of the work within the framework of the topic and made recommendations for teachers. Thesis consists of: 81 pages, 5 pictures, 5 tables, appendices; 67 literature and information sources were used in the work of which 31 in a foreign language. Key words: special needs students; inclusion processe; content of musical education; organisation of musical activity.