Pētnieciskās darbības iespējas patstāvības veicināšanai skolēniem sākumskolā
Author
Veltheima, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vociša, Rūta
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba autore: Linda Veltheima. Bakalaura darba nosaukums: “Pētnieciskās darbības iespējas patstāvības veicināšanai skolēniem sākumskolā”. Darba mērķis: teorētiski izpētīt un praktiski pārbaudīt sākumskolas skolēnu patstāvību veicinošas darbības pētnieciskā procesa laikā sākumskolā. Darba uzdevumi ir: 1.Analizēt zinātnisko literatūru un informācijas avotus par pētnieciskās darbības nozīmi pastāvības veicināšanai sākumskolas skolēniem. 2.Teorētiski analizēt patstāvību veicinošas darbības nozīmi pētnieciskā procesa laikā un izstrādāt to raksturojošus kritērijus un rādītājus. 3.Veikt empīrisku pētījumu par patstāvību veicinošām darbībām un to nozīmi pētnieciskā procesa laikā. Darba pirmajā nodaļā tika analizētas pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku atziņas par pētniecības nozīmi un lomu patstāvīga skolēna attīstīšanai, kā arī kādas prasmes tiek attīstītas veicot pētnieciskās darbības. Tika apkopota teorētiskā literatūra, kur tika pētīts pētniecības termina skaidrojums, pētnieciskās darbības iespējas sākumskolā un pētnieciskās prasmes attīstīšanas nepieciešamība. Darba otrajā nodaļā tika apskatīts patstāvības jēdziens un kā ar pētniecības palīdzību iespējams veicināt skolēnu patstāvību, kādas metodes un paņēmieni jāizmanto, lai iedrošinātu skolēnus patstāvīgi veikt pētnieciskos darbus. Tāpat tika apskatīts sākumskolas skolēnu raksturojums, lai saprastu, kas jāņem vērā veicot pētnieciskos darbus sākumskolā ar mērķi veicināt skolēnos patstāvību. Darba trešajā nodaļā aprakstītas pētnieciskās darbības iespējas patstāvības veicināšanai sākumskolā kā arī izklāstītas metodes un metodiskie paņēmieni, ar kuru palīdzību praksē tika pārbaudītas skolēnu pētnieciskās darbības iespējas patstāvības veicināšanai sākumskolā. Aprakstīta un analizēta aptauja, par attālināto macību procesu, kā tas ietekmējis skolēnu patstāvību. Tāpat arī aprakstīts, kā tika veikts pētījums, pētījuma norise un analīze, kā arī pētāmās grupas skolēnu raksturojumi. Bakalaura darba teorētiskais pētījums pamatā balstās uz autoriem: Alijevs R., Beļickis, I., Dewey, J., ,Flavel, J., Geidžs, N. L., Berliners, D. C., Hoepper, B., kā arī Latvijā pazīstamie Jurgena, I., Kalniņa, D., Špona, A., Volkinšteine, J., Žogla, I., Žukovs, L. un daudzi citi. Bakalaura darbs sastāv no ievada, trīs nodaļām secinājumiem un priekšlikumiem. Bakalaura darbam ir 59 lappuses, tas satur 3 tabulas un 12 attēlus. Darba izstrādei izmantoti vairāk kā 40 dažādi literatūras un informācijas avoti, kā arī 9 pielikumi. Atslēgas vārdi: patstāvība, patstāvības veicināšana, pētnieciskās darbības, pastāvību veicinošas darbības. Author of the Bachelor's thesis: Linda Veltheima Title of the Bachelor's thesis: “Research opportunities in promoting self - independence for schoolchildren in primary school.” The aim of the thesis: to theoretically research and verify in practice, the activities promoting the self-independence of primary school students during research process in primary school. Objectives of the thesis: 1.To analyze scientific literature and sources of information on the importance of research activities to promote self-independence of primary school students. 2.Theoretically analyze the importance of activities promoting self-independence during the research process and create characterizing criteria and indicators. 3.Perform an empirical study about activities that promote self-independence and their importance during the research process. The first chapter of the thesis includes the analysis of the findings of pedagogy and psychology researchers on the importance and role of research in the development of an self-independent student and what kind of skills are developed while performing research activities. Additionally, the first chapter contains the compilation of theoretical literature about the definition of research, the possibilities of research activity in primary school and the neccessity to develop research skills. The second chapter of the thesis is focused on the concept of self-independence, how research can be used to promote self-independence of students and what methods and techniques should be used to encourage students to carry out the research self-independently. The characteristics of primary school students were examined in order to understand what should be taken into account when conducting research work with the objective to promote the self¬-independence of the students. The third chapter of the thesis describes the possibilities of research activities to promote self-independence in primary school. In addition, the third chapter outlines methods and methodological techniques that were used in practice to test the possibilities of research activities to promote self-independence in primary school students. The analysis of survey on the remote learning process was performed to understand how the remote learning has affected the self-independence of students. The third chapter also contains the description on how the study was conducted, the course and analysis of the study, as well as the characteristics of the students in the study group. The theoretical study of the bachelor's thesis is based on authors: Alijevs R., Beļickis, I., Dewey, J., ,Flavel, J., Geidžs, N. L., Berliners, D. C., Hoepper, B., as well as authors well known in Latvia: Jurgena, I., Kalniņa, D., Špona, A., Volkinšteine, J., Žogla, I., Žukovs, L. and many more. The bachelor's thesis consists of an introduction, three chapters, conclusions and proposals. The bachelor's thesis has 59 pages, it contains 3 tables and 12 images. More than 40 different sources of info