Socializēšanās prasmju veicināšana pusaudžiem no ilgstošas sociālās aprūpes un rehabilitācijas institūcijām
Author
Lipska-Iščuka, Darja
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma ir “Socializēšanās prasmju veicināšana pusaudžiem no ilgstošas sociālās aprūpes un rehabilitācijas institūcijām”. Darba autore ir Darja Lipska-Iščuka. Darba vadītāja ir Prof., Dr. paed. Sarmīte Tūbele. Diplomdarba mērķis ir izstrādāt aktivitāti, kura veicina pusaudžu no ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijām socializēšanās prasmi. Šī darba unikalitāte ir tajā, ka aktivitāte ir izstrādāta un izglītības process ir vadīts no speciālās izglītības skolotāja skatupunkta, nevis psihologa vai sociālā darbinieka, kā tas bieži notiek. Pirmajā un otrajā diplomdarba daļā autore analizē teorētisko literatūru un laikrakstus, raksturo terminu “pusaudžu vecumposms”, pieķeršanās teoriju un socializēšanās nozīmi un vispusēji analizē tos. Terminu analīzē autore balstās uz ārzemju pētnieku, pedagogu un psihologu pieredzi un zinātniskajiem darbiem. Trešajā diplomdarba daļā jeb empīriskajā daļā autore izstrādāja aktivitāti pusaudžiem, ar kuru var panākt socializēšanās prasmju veicināšanu, balstoties uz pusaudžu interesēm. Šajā daļā autore arī analizē izstrādāto pasākumu un piedāvā iepazīties ar dažādu izglītojošā procesā iesaistīto pušu viedokļiem. Pēc veiktā pētījuma var secināt, ka izstrādātā aktivitāte veicina pusaudžu socializēšanās prasmes, ir viņiem interesanta un vērtīga. The diploma thesis is “Development of socialization skills among adolescents from long-term social care and rehabilitation institutions”. The author of the work is Darja Lipska-Iscuka. The adviser is Prof., Dr. paed. Sarmite Tubele. The diploma thesis aims to develop an activity that promotes the socialization skills of adolescents from long-term social care and social rehabilitation institutions. The uniqueness of this work is that the activity is designed, and the learning process is managed from the point of view of a special education teacher, rather than a psychologist or social worker, as is often the case. In the first and second parts of the thesis, the author analyzes theoretical literature and newspapers, describes the term "adolescence", attachment theory and the meaning of socialization and analyzes them comprehensively. In the analysis of terms, the author relies on the experience and scientific work of foreign researchers, educators, and psychologists. In the third part of the thesis or the empirical part, the author has designed an activity for adolescents that can be used to develop socialization skills based on the interests of adolescents. In this part, the author also analyzes the developed event and proposes to get acquainted with the views of various parties involved in the educational process. According to the results of the study, it can be concluded that the developed activity contributes to the development of adolescent socialization skills, is interesting and valuable for them.