Rotaļu elementu izmantošana uzvedības traucējumu mazināšanā sākumskolā
Author
Gaile, Dana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Marsone, Staņislava
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba autors Dana Gaile Bakalaura darba temats „Rotaļu elementu izmantošana uzvedības traucējumu mazināšanā sākumskolā” Darba mērķis: analizēt rotaļu elementu izmantošanas pedagoģiskās iespējas uzvedības traucējumu mazināšanai sākumskolā. Bakalaura darba teorētiskajā pamatojumā izmantoti G. Svences, A. Šponas, M. Balsona, A. Raževa, A. Baldiņa, B. Brices, D. Dzinteres, I. Stangaines, D. Lieģenieces, Z. Anspokas, J. Maļickas, D. Nīmantes, J. Plinera, K. Prioras, V. Romenkovas, V. Zelmeņa, J. Tomasa (J. Thomass), K. Bartola (K. Бартол), E. Maša (E. Mash), D Volfa (D. Woolfs) darbi. Apskatītas biežāk sastopamās uzvedības problēmas skolā, raksturotas izpausmes un cēloņi, un to ietekmējošie faktori konkrētā vecumposmā. Aprakstīta pedagoga darbība, kurā tiek atklāti uzvedības traucējumu mazināšanas iekļaujošie aspekti sākumskolā. Trešajā nodaļā tiek piedāvātas rotaļas, kā viena no elementa sastāvdaļām, uzvedības traucējumu mazināšanā. Bakalaura darba empīriskajā daļā tiek pētīta rotaļas elementu izmantošana uzvedības traucējumu mazināšanā. Pētījums tika veikts X skolā, 1. klasē, veicot aptauju pedagogu vidū, kā arī intervējot skolas atbalsta personālu. Savukārt skolēniem tika piedāvātas dažādas rotaļas, kuras tika izmantotas starpbrīžos, un veikta novērošana. Empīriskajā daļā iegūtie rezultāti – uzvedību nepieciešams aplūkot saistībā ar sociālo vidi, kurā bērns aug un attīstās. Ņemot vērā, ka mūsdienās skolēni ir ar dažādām vajadzībām – īpašām un speciālām, uzmanība jāvērš uz viņu intelektuālo attīstību. Ja skolēnam bez uzvedības problēmām būs mācību grūtības, tad viennozīmīgi tas jāņem vērā vai kopā ar atbalsta personālu jāidentificē, uz kurām problēmām bāzējas uzvedības grūtības, lai pēc iespējas veiksmīgāk tās mazinātu. Nozīmīgs rezultāts, ko darba autore secināja, ka, lai mazinātu uzvedības traucējumus, tas jādara pēc shēmas – skolotājs → skolēns → vecāki. Mazsvarīgs rezultāts nav arī tas, ka sociāli pozitīva uzvedība skolēnam jāmāca ne tikai mācību stundā, bet arī starpbrīžos, ēdamzālē, pagalmā, ekskursijā utt. Pētījuma metodes: teorētiskā literatūras analīze, anketēšana, intervija, novērojums, datu statistiskā apstrāde. Darbā ir 68 lpp., kas sastāv no 3 daļām un 4 pielikumiem. Darbā ir 8 tabulas, 7 attēli, izmantoti 40 literārie avoti. Atslēgas vārdi: uzvedības problēmas, uzvedības problēmu mazināšana, pedagoga darbība, rotaļas elementi. Author of bachelor's thesis Dana Gaile The topic of the bachelor's thesis. „The use of children’s game elements for reducing a behavioral disorder in prime school students” The objective of the work: to analyze the pedagogical possibilities of using game elements to reduce behavioral disorders in primary school. The theoretical substantiation of the bachelor’s thesis uses the works of G. Svence, A. Špona, M. Balsons, A. Raževa, A. Baldiņš, B. Brice, D. Dzintere, I. Stangaine, D. Lieģeniece, Z. Anspoka, J. Maļicka, D. Nīmante, J.Pliners, K. Priora, V. Romenkova, V. Zelmenis, J. Thomass, K. Barthol, E. Mash, D. Woolf. The bachelor’s paper reviews the most common behavioral problems at school, describes various activities performed by teachers, in which the inclusive aspects of reducing behavioral disorders in primary school are revealed. The third chapter offers games as one of the components of the element in reducing behavioral disorders. The empirical part of the bachelor’s thesis studies the use of game elements in the reduction of behavioral disorders. The study was performed in school X, 1st grade, by conducting a survey among teachers, as well as interviewing school support staff. Pupils were offered various games, which were used in breaks and observation was carried out. The results obtained in the empirical part – behavior needs to be considered in relation to the social environment in which the child grows and develops. Considering that students nowadays have different needs – emotional and special, attention should be paid to their intellectual development. If a student without behavioral problems has learning difficulties, this should be taken into account, or with the support staff should be identified on which problems behavioral difficulties are based, in order to alleviate them as successfully as possible. An important result, which the author concluded is that in order to reduce behavioral disorders, it should be done according to the scheme – teacher student parents. Non – essential result isn’t that the student has to teach socially positive behavior not only in the classroom, but also in breaks, in the dining room, in the yard, on an excursion, etc. Research methods: theoretical literature analysis, questionnaire, interview, observation, statistical data processing. The work has 68 pages, which consists of 3 parts and 4 attachments, 7 tables, 7 pictures, 40 literary sources. Key word: behavioral problems, reduction of behavioral problems, pedagogue’s activity, game elements.