Show simple item record

dc.contributor.advisorUtināns, Artūrs
dc.contributor.authorPavlovskis, Egmonts
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2021-02-11T02:01:34Z
dc.date.available2021-02-11T02:01:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.other79859
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/53965
dc.description.abstractUniversitātes studiju procesam vajadzētu veicināt studējošo kritisko domāšanu, kas ir zinātnes pamats. Tā rezultātā vajadzētu mazināties studējošo piekrišanai epistēmiski nepamatotiem apgalvojumiem, īpaši sabiedrības intereses apdraudošajiem pseidozinātnisku teoriju apgalvojumiem. Aptaujas pētījumā, kas veikts divu Latvijas universitāšu divās fakultātēs (izlases lielums N=216; N(a)=111, N(b)=105), konstatēts, ka studējošo kvantitatīvā studiju pieredze (studiju gads, kurss un līmenis) statistiski nozīmīgi neasociē ar piekrišanu kļūdaini par zinātniskām uzskatītu teoriju (KPZUT), jeb pseidozinātņu apgalvojumiem. Aprakstošie dati uzrāda pat pozitīvu minēto sakarību. Novērojama pozitīva, statistiski nozīmīga piekrišanas KPZUT apgalvojumiem ar atbildi „pilnībā piekrītu” asociācija ar universitātes studiju gadu. Studējošie vidēji piekrīt 3,21 no piedāvātajiem sešiem KPZUT apgalvojumiem. Izmantošanai turpmākos pētījumos var rekomendēt šajā darbā izstrādāto un aprobēto piekrišanas KPZUT apgalvojumiem skalu. Piekrišanas KPZUT apgalvojumiem skalai ir augsta teorētiskā validitāte, un laba iekšējā saskaņotība (Kronbaha α = 0,865). Literatūras apskata rezultātā secināts, ka zinātnē un filozofijā svarīga ir domas skaidrība un loģika. Jebkurai zinātniskai darbībai pamatā ir kādi filozofiski pieņēmumi. Ja tie netiek atrunāti, ir lielāks pamats šaubām par neizteiktiem pieņēmumiem, uz kuriem šāda darbība tiek balstīta. Pamata „metode” zinātnē ir cilvēka domāšanas kļūdu ietekmes mazināšana uz zinātniskās izziņas procesu un tā rezultātiem. Kad šis nosacījums netiek ievērots, parasti varam runāt par pseidozinātnēm. Kritiskā domāšana (KD) ir epistēmiski nepamatotu uzskatu antagonists, tā ir domāšana, kas mazina kognitīvās ilūzijas, kļūdas un aizspriedumus. KD apguvē jāiekļauj esošā zinātniskā izpratne par cilvēka uztveres, uzmanības, atmiņas un domāšanas īpašībām. Studējošajiem apgūstot KD un zinātniskās metodes, tās jāmācās, kā metodes savas domāšanas kļūdu novēršanai, lai tās, pirmkārt, pielietotu savu esošo uzskatu pārbaudīšanai un mainīšanai. Maģistra darbā veiktā pētījuma un zinātniskās literatūras apskata rezultātā izstrādāti pedagoģiskie ieteikumi studējošo KD attīstības veicināšanai. Darbā ir 113 lapaspuses, 24 tabulas un 20 attēli. Darbam pievienoti divi pielikumi.
dc.description.abstractThe university studies process should promote students’ critical thinking, which is the basis of science. As a result, students' acceptance of epistemically unwarranted claims, especially of claims of pseudoscientific theories, that is known to threaten the public interest, should be reduced. A survey (N = 216) conducted in two faculties (sample sizes N(a)=111, N(b)=105) of two Latvian universities found that students' quantitative study experience (study year, course and level) is not statistically significantly associated with pseudoscientific beliefs. Descriptive data even show a positive relationship. There is a positive, statistically significant association of pseudoscientific beliefs expressed as “strongly agree” with the university study year. On average, students agree with 3.21 of the six pseudoscientific statements offered. A scale of pseudoscientific beliefs developed and tested in this work can be recommended for use in future studies. It has a high theoretical validity and good internal coherence (Chronbach's α = 0.865). As a result of the literature review, it is concluded that clarity of thought and logic are important in science and philosophy. Any scientific activity is based on some philosophical assumptions. If they are not agreed, there is more reason to doubt the implicit assumptions on which such action is based. The basic "method" in science is to reduce the impact of human thinking biases and errors on the scientific process and its results. When this condition is not met, we can usually speak about pseudosciences. Critical thinking (CT) is an antagonist of epistemically unwarranted beliefs, it is a thinking that reduces cognitive illusions and biases. The CT course should include the existing scientific understanding of human perception, attention, memory and thinking. As students acquire CT and scientific methods, they should learn how to overcome biases in their thinking so that they can first use this knowledge to test and change their existing beliefs. As a result of the research carried out in the Master's Thesis and the review of scientific literature, pedagogical recommendations for the development of students' CT have been proposed. Master’s Thesis „Changes in Students' Beliefs About Pseudoscientific Theories in the University Studies Process” consists of 113 pages, 24 tables and 20 figures. Two appendices are attached to the work.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPedagoģija
dc.subjectkļūdaini par zinātniskām uzskatītas teorijas
dc.subjectpseidozinātnes
dc.subjectstudējošo uzskati
dc.subjectuniversitātes studiju process
dc.subjectkritiskā domāšana
dc.titleKļūdaini par zinātniskām uzskatītās teorijās balstītu studējošo uzskatu izmaiņas universitātes studiju procesā
dc.title.alternativeChanges in Students' Beliefs About Pseudoscientific Theories in the University Studies Process
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record