Mātes attieksmes pret bērna iedomu draugu saistība ar viņas audzināšanas pieeju un piesaistes stilu
Author
Būmane, Vivita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis ir noskaidrot kādas ir atšķirības starp to māšu piesaistes stiliem un audzināšanas pieejām, kuru bērniem ir iedomu draugs, un tām, kuru bērniem nav tāda. Vai tām mātēm, kuras bērnam ir iedomu draugs, pastāv saistība starp viņas attieksmi pret iedomu draugu, audzināšanas pieeju un piesaistes stilu. Pētījuma izlasi veido 191 mātes (dažādas pēc izglītības, vecuma un attiecību statusa), kurām ir bērns vecumā no 3-6 gadiem (dažādi pēc vecuma, dzimšanas kārtības, dzimuma). Pētījumā piedalījušos māšu vecums ir no 22 - 47 gadiem. Pētījumā tika izmantotas trīs aptaujas - “Attiecību aptauja” (Relationship Questionnaire, Bartolomew & Horowitz, 1991, Latvijā adaptējusi Bite, 2000), “Alabamas audzināšanas aptauja – pirmskolas variants” (The Alabama Parenting Questionnaire (APQ-PR), Clerkin, Marks, Policaro & Halperin, 2007, adaptējusi Kalniņa, 2006) un “Aptaujas anketa par iedomu draugu” (Būmane, 2021). Pētījuma rezultātā netika konstatēta saistība starp mātes audzināšanas pieeju (pozitīvo audzināšanu, nekonsekventu audzināšanu, nosodošu audzināšanu), mātes piesaistes stilu un tās attieksmi pret bērna iedomu draugu. Atslēgas vārdi: iedomu draugs, piesaistes stils, audzināšanas pieeja, pirmsskolas vecums, mātes The aim of the study is to find out the differences between the styles and parenting approaches of mothers whose children have an imaginary friend and those whose children don’t have one. For mothers whose child has an imaginary friend, have a relationship between her attitude towards an imaginary friend, parenting approach and attachment style. The sample of the study consists of 191 mothers (different by education, age and relationship status) who have a child aged 3-6 (different by age, birth order, gender). The age of the mothers participating in the study is between 22 and 47 years. Three surveys were used in the study - “Relationship Questionnaire” (Bartolomew & Horowitz, 1991, adapted by Bite, 2000 in Latvia), “Alabama Parenting Questionnaire (APQ-PR), Clerkin, Marks, Policaro & Halperin, 2007, adapted by Kalniņa, 2006) and “Questionnaire about an imaginary friend” (Būmane, 2021). The study did not identify a relationship between a mother's parenting approach (positive parenting, inconsistent parenting, disapproving parenting), a mother's attachment style, and its attitude toward a child's imaginary friend. Key words: imaginary friend, attachment style, parenting approach, preschool age, mothers