Show simple item record

dc.contributor.advisorKoļesovs, Aleksandrs
dc.contributor.authorSaviele, Linda
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2021-02-11T02:02:01Z
dc.date.available2021-02-11T02:02:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.other80275
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/54012
dc.description.abstractPiederības izjūta tiek definēta, kā personīgas iesaistīšanās pieredze kādā sistēmā vai vidē, kur cilvēks jūtas kā šīs sistēmas vai vides neatņemama sastāvdaļa (Hagerty, Lynch-Sauer, Patusky, Bouwsema & Collier, 1992). Vajadzība pēc piederības pastāv visos cilvēkos un visās kultūrās (Baumeister & Leary, 1995). Savukārt, piederības izjūta skolai vai universitātei ietver sevī studenta uztveri par to, kā viņš iederas un vai redz sevi kā piederīgu šai skolai kopā ar citiem (Freeman, et al., 2007). Pētījuma mērķis bija veikt divu studentu piederības izjūtas augstskolai aptauju adaptāciju latviešu valodā, pārbaudīt šo metožu iekšējo saskaņotību un konverģento validitāti, kā arī pantu reakcijas un diskriminācijas indeksus. Tikpat būtisks mērķis bija noskaidrot, vai studentu piederības izjūta augstskolai ir saistīta ar studentu sekmēm, studentu apmierinātību ar dzīvi, nacionalitāti un studenta vecāku iegūto izglītību. Papildus tam, tika izvirzīti vairāki pētījuma jautājumi, lai noskaidrotu atšķirības izjustajai piederības izjūtai pret augstskolu starp dzimumiem, nodarbošanos, studiju programmām, studiju tipiem un atšķirīgajām augstskolām, kurās studenti mācās. Darbā tika izmantota Vienkāršā skolas piederības skala (Simple School Belonging Scale (SSBS)) (Whiting, Everson & Feinauer, 2018), Piederības universitātei skala (The Belonging to the University Scale) (Karaman & Cırak , 2017) un Apmierinātības ar dzīvi skala (Satisfaction With Life Scale (SWLS)) (Diener, et al. 1985), A. Upmanes adaptācijā. Pētījumā piedalījās 205 respondenti (n = 205), no kuriem 171 jeb 83,4% bija bakalaura studiju programmas studenti un 34 jeb 16,6% maģistra studiju programmas studenti. No tiem - 149 sievietes (M=51,16; SD=8,55) un 56 vīrieši (M=52,05; SD=7,63). Adaptētās anketas - Vienkāršā skolas piederības skala (α = 0,89) un Piederības universitātei skala (α = 0,90) uzrādīja augstu iekšējo saskaņotību un apstiprinājās arī konverģentā validitāte (0,83 (p<0,01)), no kā var secināt, ka abas šīs anketas ir piemērotas kultūrai un derīgas piederības izjūtas mērīšanai augstskolās Latvijā. Studentu faktiskajām atzīmēm neuzrādījās statistiski nozīmīgas saistības ar piederības izjūtu augstskolai, tomēr saistības uzrādās, ļaujot studentiem subjektīvi novērtēt savas sekmes. Augstāka piederības izjūta augstskolai pozitīvi saistījās ar studentu apmierinātību ar dzīvi. Tika noskaidrots, ka pastāv atšķirības arī piederības izjūtai universitātē atkarībā no augstskolas, kurā students mācās, tomēr šos secinājumus nevar vispārināt.
dc.description.abstractA sense of belonging is defined as the experience of personal involvement in a system or environment where a person feels as an integral part of that system or environment (Hagerty, et al., 1992). The need for belonging exists in all people and cultures (Baumeister & Leary, 1995). However, a sense of belonging to a school or university also includes the student's perception of how he or she fits in and whether he or she sees himself or herself as a part of that community. (Freeman, et al., 2007). The aim of the study was to adapt two surveys of students' sense of belonging to the university in Latvian language, and to verify the internal coherence and convergent validity of these methods, as well as the indexes of article reactions and discrimination. An equally important goal was to find out whether students' sense of belonging to the university is related to students' results, satisfaction with life, nationality and the education of their parents. In addition, a number of research questions were asked to find out the differences in the sense of belonging to the university between the sexes, occupation, study programs, types of studies and universities. The Simple School Belonging Scale (SSBS) (Whiting, Everson & Feinauer, 2018), the Belonging to the University Scale (Karaman & Çırak, 2017) and the Satisfaction With Life Scale (SWLS)) (Diener, et al. 1985), adapted by A. Upmane were used in the study. 205 respondents (n = 205) participated in the study, of which 171 or 83.4% were bachelor students and 34 or 16.6% master students. From all respondents there were 149 women (M = 51.16; SD = 8.55) and 56 men (M = 52.05; SD = 7.63). Adapted questionnaires - The Simple School Belonging scale (SSBS) (α = 0.89) and the Belonging to the University scale (α = 0.90) showed high internal coherence and convergent validity was also confirmed (0.83 (p <0.01)), it can be concluded that both of these questionnaires are suitable and applicable for measuring culture and the sense of belonging in higher education institutions in Latvia. The students' actual marks did not show a statistically significant relation to the sense of belonging to the university, however, the connection was observed, when students were allowed to assess their progress themselves. A higher sense of belonging to the university correlated with students' overall satisfaction with life. Results showed differences in the sense of belonging depending on the university, but these results can’t be generalized.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectpiederības izjūta
dc.subjectapmierinātība ar dzīvi
dc.subjectstudenti
dc.subjectakadēmiskie sasniegumi
dc.titleStudentu piederības izjūtas akadēmiskajai videi saistība ar studentu akadēmiskajiem sasniegumiem un apmierinātību ar dzīvi
dc.title.alternativeThe Relationship Between Student’s Sense of Belonging to University, Academic Achievement, and Satisfaction with Life
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record