Show simple item record

dc.contributor.advisorJemeļjanenko, Antoņina
dc.contributor.authorMiķelsone, Ivita
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2021-02-11T02:02:09Z
dc.date.available2021-02-11T02:02:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.other80301
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/54032
dc.description.abstractPedagogu profesionālās izdegšanas izpētes aktuāli mūsdienu skolās var pamatot ar pēdējos gados noteiktās izglītības politikas plānošanas uzdevumu īstenošanu, virzot mūsdienīgu skolu tīkla attīstības plānu, kas ir orientēts uz augstu izglītības kvalitāti ikvienam skolēnam, gan unikālām, pirmo reizi Latvijas vēsturē visus vispārējās izglītības posmus aptverošām izglītības satura pārmaiņām. Straujās pārmaiņas un augstās prasības pedagogiem rada profesionālo izdegšanu veicinošus apstākļus, tāpēc aktuāli ir arī apzināt profesionālās izdegšanas mazināšanas iespējas, tāpēc darba autore Ivita Miķelsone izvēlējās maģistra darba tēmu “Profesionālās un emocionālās izdegšanas samazināšanas riska cēloņu analīze un to samazināšanas iespējas skolotāju profesionālajā darbībā”. Balstoties uz teorētiskās literatūras analīzi tika skaidroti psihosociālās darba vides un profesionālās izdegšanas teorētiskie koncepti, pievēršoties psihosociālās darba vides elementu definējumam, profesionālās izdegšanas jēdziena skaidrojumam un apskatot pētījumus par saistību starp profesionālo izdegšanu un psihosociālo darba vidi. Pētījuma empīriskajā daļā tika analizētas veiktās aptaujas par pedagogu profesionālās izdegšanas jēdziena dimensijām, profesionālās izdegšanas pazīmju atspoguļojumu pedagogu ikdienas dzīvē un stratēģijām profesionālās izdegšanas risku mazināšanai profesionālajā darbībā. Darba autore arī pētīja iespējamās sakarības starp pedagogu darba pieredzes ilgumu un izglītības iestādes atrašanas vietu (pilsētā vai novadā) un profesionālās izdegšanas dimensijām. Atslēgas vārdi: profesionālā izdegšana, psihosociālā darba vide, pedagogi, samazināšanas iespējas, riska cēloņi. Maģistra darbs sastāv no divām daļām. Teorētiskā daļas, kurā ir sniegts profesionālās izdegšanas teorētiskais pamatojums un empīriskās daļas, kurā ir pētītas profesionālās izdegšanas izpausmes un mazināšanas stratēģijas. Anketēšanā bija iesaistīti 65 pedagogi (43 pedagogi no pilsētas skolas un 22 pedagogi no novada skolas). Darba apjoms ir 56 lapas, pievienoti 2 pielikumi. 
dc.description.abstractProfessional burnout research of teachers in modern schools can be justified by the implementation of education policy planning tasks, guiding modern schools development plan, that is oriented on a high quality eduaction for every student. It is also unique because it is the first time in Latvia’s history when the changes involve the whole curriculum of general education. The rapid changes and heigh demands for pedagogues cause conditions of professional burnout and it is very important to know professional burnout prevention strategies. That is why the author of this work chose the theme of master paper “ Analysis of the risks and causes of professional and emotional burnout and professional burnout prevention strategies. Based on analysis of theoretical literature were found out psyhosocial work environment and professional burnout theoretical concepts, focusing on definitions of psyhosocial working environment, explanations of professional burnout and overviewing studies about relatioships among professional burnout and psyhosocial working environment. In Research empirical part were analyzed conducted surveys about pedagogues professional burnout concepts dimensions, the reflection of the signs of professional burnout in the daily lives of teachers and professional burnout prevention strategies. The author also studied possible relationships among the duration of the teachers' work experience and the location of the educational institution (city or region), and dimensions of professional burnout. Key words: Professional burnout, psyhosocial work environment, pedagogues, prevention strategies, causes of the risk. Master paper consists of two parts. Theoretical part which provides the theoretical justification of professional burnout and empirical part which investigates signs of professsional burnout and prevention strategies. The questionnaire involved 65 pedagogues ( 43 work in the city, 22 work in regional schools). The master paper has 56 pages, added two attachments.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectIzglītības vadība
dc.subjectProfesionālā izdegšana
dc.subjectPsihosociālā darba vide
dc.subjectPedagogi
dc.subjectSamazināšanas iespējas
dc.subjectRiska cēloņi
dc.titleProfesionālās un emocionālās izdegšanas samazināšanas riska cēloņu analīze un to samazināšanas iespējas skolotāju profesionālajā darbībā
dc.title.alternativeAnalysis of the Risks and Couses of Professional and Emotional Burnout and Professional Burnout Prevention Strategies
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record