Show simple item record

dc.contributor.advisorVīksna, Laura
dc.contributor.authorKalniņa, Sondra
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Medicīnas fakultāte
dc.date.accessioned2021-06-25T01:03:23Z
dc.date.available2021-06-25T01:03:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.other82105
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/54764
dc.description.abstractBakalaura darba tēma ir ,,Veselības veicināšanas paņēmieni jauniešiem ar pašuztveres problēmām un riskiem”. Tēmas aktualitāti pamato tas, ka medicīnā nepārtraukti tiek meklēti veidi, kā veicināt jauniešu veselību, izmantojot ne tikai medikamentus un ārējās vides resursus, bet arī pašu iekšējos resursus. Apzinot tos un pielietojot optimālus paņēmienus jauniešu veselības veicināšanā māsas darbā, var veicināt veselību jauniešiem ar pašuztveres problēmām un riskiem. Darba mērķis: noteikt un analizēt veselības veicināšanas paņēmienus jauniešiem ar pašuztveres problēmām un riskiem. Pētniecības uzdevumi: 1) Apkopot un analizēt teorētisko literatūru par pašuztveri, tās psiholoģiskajiem mehānismiem, tās mijiedarbību ar sociālo vidi; 2) Raksturot pašuztveres problēmas un riskus, to cēloņus, izpausmes jauniešiem ar pašuztveres problēmām un riskiem, to mazināšanas iespējas māsas praksē; 3) Veikt kvantitatīvu pētījumu – medicīnas māsu un jauniešu aptauju par pašuztveres problēmām un riskiem, to mazināšanas iespējām, analizēt un interpretēt iegūtos pētījuma rezultātus; 4) Balstoties uz iegūtajiem pētījuma rezultātiem, izdarīt secinājumus un izstrādāt ieteikumus veselības veicināšanai jauniešiem ar pašuztveres problēmām un riskiem. Izvirzītā hipotēze: māsas darbs ar jauniešiem ar pašuztveres problēmām un riskiem, viņu atbildības par savu veselību veicināšanā atbilstoši normalitātes principam, uzlabo jauniešu veselību, mazina jauniešu pašaprūpes problēmas un riskus. Pētniecības metodes: analītiskā metode, salīdzinošā metode, dedukcijas metode, statistisko datu analīzes metode, kvalitatīvā pētniecības metode – aptauja. Pētniecības instrumenti: māsu un jauniešu aptauju anketas. Pētījuma rezultāti: Izpētītas D. Oremas pašaprūpes vajadzību māszinību teorijas nostādņu par veselības saistību ar pacienta emocionālo stāvokli un personisko atbildību par savu veselību, normalitātes principa izmantošanas iespējas jauniešu pozitīvas pašuztveres veicināšanā. Izpētītas jauniešu ar pašaprūpes problēmām un riskiem fiziskās un garīgās veselības un psiholoģiskās problēmas, iespējas tās mazināt un jauniešu veselību veicinošie paņēmieni māsas darbā māsu un pašu jauniešu skatījumā. Noteikti jauniešu veselību veicinošie paņēmieni māsas darbā, galvenie ir: jauniešu personīgās atbildības par savu veselību paaugstināšana, jauniešu aktivizēšana, pašvērtējuma paaugstināšana, pašaprūpes prasmju uzlabošana un normalitātes principa izmantošana. Pētījumā iegūtie rezultāti un atziņas var noderēt medicīnas darbinieku, arī māsu, profesionālajā darbībā un komunikācijā ar jauniešiem ar pašuztveres problēmām un riskiem, mobilizējot tos veselības atgūšanai, īpaši pēc smagām traumām un operācijām. Atslēgas vārdi: JAUNIEŠI, PAŠAPRŪPE, PAŠAPRŪPES PROBLĒMAS UN RISKI, VESELĪBAS VEICINĀŠANA, MĀSAS DARBS.
dc.description.abstractTopic of the Bachelor’s Thesis is “Methods of Health Facilitation for Young People with Difficulties of and Risks Self-perception” Urgency of the topic is based by the fact that medicine constantly searches methods to facilitate health of young people, using not only medicine and resources of outer environment, but also own inner resources. Studying them and applying optimal ways of young people health facilitation in the work of a nurse, it may facilitate health of young people with difficulties and risks of self-perception. Aim of the Thesis: to define and analyze methods of health facilitation for young people with difficulties and risks of self-perception. Tasks of the Research: l) Gather and analyze theoretical literature about self-care, its psychological mechanisms, its interaction with the social environment; 2) Describe difficulties and risks of self-care, their causes, manifestation for young people with difficulties and risks of self-perception, their decrease possibilities in the nurse practice; 3) Make quantitative study – survey of medicine nurses and young people about difficulties and risks of self-perception, their decrease possibilities, analyze and interpret the received results of the study; 4) Based on the received results of the study, make conclusions and develop suggestions for health facilitation for young people with difficulties and risks of self-perception. Hypothesis: nurse work with young people with difficulties and risks of self-care, their responsibility in facilitating own health according to the principle of normality, improves health of young people and decreases difficulties and risks of young people self-care. Research methods: analytical method, comparative method, deduction method, statistical data analysis method, qualitative research method - survey. Research tools: nurse and young people survey forms. Results of the research: Possibilities of use of guidelines of nursing theory of self-care needs of D. Orema about relation of health to the patient’s emotional condition and personal liability for own health, and principle of normality in facilitation of young people positive self-care were studied. Physical and mental health and pathological issues of young people with difficulties and risks of self-care were studied, as well as possibilities to decrease them and methods of facilitation of young people health in nursing work and eyes of young people. Methods of facilitation of young people health in the nursing work were defined, most important of them: improvement of personal liability of young people for own health, making young people more active, increase of self-care, improvement of self-care skills and use of principle of normality. Results and opinions obtained in the research may be useful in professional work of medical employees and nurses and their communication with young people having difficulties and risks of self-care, mobilizing them for health recovery, especially after serious traumas an
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectMedicīna
dc.subjectJaunieši
dc.subjectPašaprūpe
dc.subjectPašaprūpes problēmas un riski
dc.subjectVeselības veicināšana
dc.subjectMāsas darbs
dc.titleVeselības veicināšanas paņēmieni jauniešiem ar pašuztveres problēmām un riskiem
dc.title.alternativeMethods of health facilitation for young people with difficulties of and risks self-perception
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record