• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

2 – 3 gadīgo bērnu adaptācijas sekmēšana rotaļdarbībā

Thumbnail
View/Open
299-80890-Zandmane_Linda_lz17014.pdf (1.030Mb)
Author
Zandmane, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba temats: „2 – 3 gadīgo bērnu adaptācijas sekmēšana rotaļdarbībā” Kvalifikācijas darba autore: Linda Zandmane Kvalifikācijas darba apjoms: 56 lpp., 6 tabulas, 7 attēli, 5 pielikumi, izmantoti 34 literatūras avoti. Kvalifikācijas darba mērķis: noskaidrot rotaļdarbības iespējas adaptācijas sekmēšanai pirmsskolas izglītības iestādē. Minētā mērķa sasniegšanai kvalifikācijas darba autore teorētiski pēta adaptācijas procesu un to ietekmējošus faktorus, analizēja 2 – 3 gadīgo bērnu rotaļdarbību. Kvalifikācijas darbā ir analizēta pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra. Par teorētiskā pētījuma bāzi kalpoja I.Aunītes, L.Āboliņas, A.Bikovas, S.Dzalbes, L.Jasulaņecas, I.Konstantinovas un citu autoru zinātniskie atzinumi. Empīriskā pētījuma ietvaros, pamatojoties uz teorētiskajām atziņām, tika atlasīti 2- 3 gadīgo bērnu būtiskāki adaptācijas kritēriji, pamatojoties uz kuriem tika veikta bērnu novērošana un noteikts bērnu sākotnējais adaptācijas līmenis. Tika veikta bērnu vecāku anketēšana, kuras rezultātā tika iegūta informācija par bērnu uzvedību ārpus pirmsskolas izglītības iestādes, mājās, kas liecina par sekmīgas adaptācijas norisi. Realizējot izmēģinājuma darbību, tika novērota bērnu rotaļdarbība speciāli atlasītajās kustību rotaļās, ar mērķi veicināt bērnu adaptāciju. Veicot atkārtotu novērošanu, tika noteikta bērnu adaptācijas dinamika. Pētījumā sasniegtie rezultāti ļauj apstiprināt izvirzīto hipotēzi, ka rotaļdarbība sekmē 2 – 3 gadīgo bērnu adaptāciju, ja rada bērniem pozitīvas emocijas un rotaļas ir atlasītas atbilstoši bērnu vecumam, ir viņam interesantas un saprotamas. Atslēgas vārdi: adaptācija, sekmēšana, rotaļdarbība, kustību rotaļa. Praktiski darbs var tiks izmantots pirmsskolas izglītības iestādēs darbā ar 2 – 3 gadīgiem bērniem adaptācijas laikā
 
The paper of the qualification work: “Promoting the adaptation of 2-3 year old children in play” Author of the qualification paper: Linda Zandmane Volume of the qualification work: 56 pages, 6 tables, 7 figures, 5 appendices, 34 literature sources. The aim of the qualification work: to find out the possibilities of play activities to promote adaptation in a pre-school educational institution. In order to achieve the mentioned goal, the author of the qualification paper theoretically studies the adaptation process and the factors influencing it, analyzed the play activities of 2-3 year old children. Pedagogical and psychological literature is analyzed in the qualification work. The basis of the theoretical research was the scientific opinions of I.Aunīte, L.Āboliņa, A.Bikova, S.Dzalbe, L.Jasulaņeca, I.Konstantinova and other authors. Within the framework of the empirical study, based on the theoretical findings, the most important adaptation criteria of 2-3 year old children were selected, on the basis of which the children were observed and the initial level of adaptation of the children was determined. A survey of children's parents was conducted, as a result of which information on children's behavior outside the pre-school educational institution was obtained, at home, which indicates the successful adaptation process. During the implementation of the pilot activity, children's play activities were observed in specially selected movement games, with the aim to promote children's adaptation. During repeated observation, the dynamics of children's adaptation was determined. The results achieved in the study allow confirming the hypothesis that play promotes the adaptation of 2-3 year old children, if it creates positive emotions for children and games are selected according to the age of the children, are interesting and understandable to him. Keywords: adaptation, promotion, play, movement play. In practice, the work can be used in pre-school educational institutions to work with 2- 3 year old children during adaptation.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/55362
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV