• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

4-7 gadīgu bērnu uzvedības problēmas un to korekcijas iespējas pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-80895-Gavrilova_Jelizaveta_jg19005.pdf (2.101Mb)
Author
Gavrilova, Jeļizaveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Svence, Guna
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Jeļizaveta Gavrilova. Kvalifikācijas darbs “4-7 gadīgu bērnu uzvedības problēmas un to korekcijas iespējas pirmsskolā”. Pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programma „Pirmsskolas izglītības skolotājs”- Latvijas Universitāte, 2021. Kvalifikācijas darbā tiek analizētas 4 - 7 gadīgu bērnu uzvedības problēmas, to korekcijas iespējas pedagoģiskajā procesā pirmsskolas izglītības iestādē. Darba mērķis ir izpētīt 4 – 7 gadīgu bērnu problemātiskās uzvedības veidošanās likumsakarības, apzināt tās cēloņus un korekcijas iespējas. Darbā izvirzīti darba jautājumi: 1. Kādas biežākās uzvedības problēmas novēro bērniem PII? 2. Kāds ir pedagogu priekšstats par bērnu uzvedības grūtībām? 3. Kādas ir biežāk izmantotās korekcijas metodes? Darba uzdevumi: 1. Izpētīt un analizēt zinātnisko literatūru par bērna uzvedības īpatnībām un tipiskākām uzvedības problēmām pirmsskolas vecumā. 2. Teorētiski izpētīt un apzināt uzvedības problēmu korekcijas iespējas bērniem pirmsskolā. 3. Praktiski izpētīt bērnu problemātisko uzvedību pirmsskolas izglītības iestādēs, veicot strādājošo pedagogu aptauju. 4. Praktiski izpētīt bērnu problemātisko uzvedību X pirmsskolas izglītības iestādes grupā. 5.Apkopot iegūto informāciju un datus, izdarīt secinājumus. 6.Izstrādāt ieteikumus pedagogiem efektīvu korekcijas metožu pielietošanā bērnu problemātiskās uzvedības mazināšanai ikdienas pedagoģiskajā darbībā. Darbs sastāv no trīs daļām. Tā pirmajā daļā dots 4 - 7 gadīgu bērnu attīstības un uzvedības raksturojums. Otrajā daļā aprakstītas un analizētas šim vecumposmam raksturīgākās uzvedības problēmas. Trešajā daļā apskatītas efektīvākās uzvedības korekcijas metodes. Darba empīriskajā daļā apkopoti aptaujā un pētījumā iegūtie rezultāti. Izstrādātas rekomendācijas pedagogiem. Darba apjoms ir 53 lappuses, tas satur 3 tabulas, 11 attēlus, 54 literatūras avotus un 3 pielikumus. Atslēgas vārdi: pirmsskolas vecums, uzvedības problēmas, korekcija.
 
Jeļizaveta Gavrilova (Yelizaveta Gavrilova). Qualification paper “Behaviour problems of 4-7 year old children and their correction possibilities in preschool”. First level professional higher education program (Preschool education teacher) - University of Latvia, 2021. Analyzed in the qualification paper are behaviour problems of 4-7 year old children, their correction possibilities in the pedagogical process in a preschool educational institution. The aim of the paper is to study the regularities of the formation of problematic behaviour of 4-7 year old children, to identify the causes and correction possibilities. The research questions are: 1. . What are the most common behavioral problems observed in pre-school children? 2. What are the educators' perceptions of children's behavior difficulties? 3. What are the most commonly used correction methods? Enabling objectives: 1. To study and analyze scientific literature on the peculiarities of a child's behavior and the most typical behavior problems in preschool age. 2. Theoretically research and identify correction possibilities of behavioral problems for children in preschool. 3. To practically study the problematic behavior of children in preschool educational institutions by conducting a survey of working educators. 4. To practically study the problematic behavior of children in the group of X preschool educational institution. 5. To summarize the obtained information and data, draw conclusions. 6. To develop recommendations for educators in the application of effective correction methods to reduce children's problematic behavior in daily pedagogical activities. The paper consists of three parts. In its first part, a description of the development and behavior of 4-7 year old children is given. In the second part, the most characteristic behaviour problems of this age group are described and analyzed. In the third part, the most effective behaviour correction methods are looked at. The empirical part of the paper summarizes the results obtained in the survey and the research. Recommendations for teachers have been developed. The volume of the paper is 53 pages, it contains 3 tables, 11 figures, 54 literature sources and 3 appendices. Keywords: preschool age, behavior problems, correction
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/55366
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV