Vārdu krājuma aktivizēšana un paplašināšana 2-3 gadus veciem bērniem, izmantojot attēlu kartītes un didaktiskās spēles
Autor
Alksne-Boblika, Gunita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Āboltiņa, Līga
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Darba nosaukums: vārdu krājuma aktivizēšana un paplašināšana 2-3 gadus veciem bērniem, izmantojot attēlu kartītes un didaktiskās spēles Darba autore: Gunita Alksne Boblika Darba vadītāja: Dr. paed., doc. Līga Āboltiņa Kvalifikācijas darba mērķis: pētīt 2 – 3 gadu vecu bērnu vārdu krājuma aktivizēšanas un paplašināšanas iespējas, pirmsskolas pedagoģiskajā procesā, izmantojot attēlu kartītes un didaktiskās spēles. Pētījums aptver trīs nodaļas – divas teorētiskās un empīrisko. Par teorētiskās daļas bāzi kalpoja tādu autoru atziņas kā A. Borovskis & E. Eliss (Borovsky & Ellis , 2016); D. Dzintere & I. Stangaine (2005; 2012); I. Freiberga (2016), A. Tauriņa (2017), S. Vorda (2017) u.c. Analizētas runas attīstības likumsakarības agrīnajā bērnībā, kā arī pētīti metodiskie paņēmieni, kas ļautu pirmsskolas pedagoģiskajā procesā aktivizēt un paplašināt bērnu vārdu krājumu. Empīriskajā daļā veikts konstatējošs pētījums, analizējot divgadīgu bērnu leksikas īpatnības un fiksējot aktīvo vārdu krājumu. Pētījumā konstatēts, ka bērniem ir nepietiekams vārdu krājums, kas rada nepieciešamību turpināt empīrisko pētījumu un īstenot pedagoģisko izmēģinājumu. Darba apjoms: 68 lapas. Darbā ir 6 attēli, 11 tabulas, 2 pielikumi. Izmantoti 36 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: vārdu krājums, 2-3 gadus veci bērni, vārdu krājuma aktivizēšana, paplašināšana, didaktiskās spēles, attēlu kartītes Title: Activating and expanding vocabulary for 2–3 year old using picture cards and didactic games Author of the work: Gunita Alksne Boblika Supervisor: Dr. paed., doc. Līga Āboltiņa Purpose of the qualification work: to study the possibilities of activating and expanding the vocabulary of 2–3 year old children in the pre-school pedagogical process, using picture cards and didactic games. The study covers three chapters - two theoretical and empirical. The theoretical part was based on the findings of authors such as A. Borovskis & E. Eliss (Borovsky & Ellis, 2016); D. Dzintere & I. Stangaine (2005; 2012); I. Freiberga (2016), A. Tauriņa (2017), S. Vorda (2017) and others. The regularities of speech development in early childhood have been analyzed, as well as methodological techniques have been studied that would allow activating and expanding children's vocabulary in the pre-school pedagogical process. In the empirical part, an exploratory study is performed, analyzing the vocabulary features of two-year-old children and recording the active vocabulary. The study found that children have insufficient vocabulary, which makes it necessary to continue empirical research and implement a pedagogical experiment. Work consists of 69 pages. It contains 6 images, 11 tables, 2 annexes. There are 36 literary sources. Keywords: vocabulary, 2–3 year old children, vocabulary activation, expansion, didactic games, picture cards