2 – 3 gadus vecu bērnu runas aktivizēšana rotaļā
Author
Griščenko, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs izstrādāts par tematu “2 – 3 gadus vecu bērnu runas aktivizēšana rotaļā”. Pētījuma mērķis ir analizēt rotaļu izmantošanas iespējas 2 – 3 gadīgu bērnu runas aktivizēšanā. Pētījums aptver divas daļas – teorētisko un empīrisko. Teorētiskajā daļā, analizējot psihologu (Ļ. Vigotskis, G. Svence, Ž. Piažē, D. Žurilo u.c.), kā arī pedagogu (I. Stangaine, R. Kaņepēja, D. Elkoņins u.c.) atziņas, ir sniegts 2–3 gadīgu bērnu vecumposma raksturojums, galveno uzmanību pievēršot valodas attīstībai un valodas aktivizēšanas uzdevumiem pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Aplūkots rotaļas jēdziens un raksturoti galvenie rotaļu veidi, kas piemēroti divgadīgu bērnu runas aktivizēšanai. Empīriskā pētījuma ietvaros veikta pirmsskolas pedagogu aptauja, apkopots pārskats par veikto pedagoģisko izmēģinājuma darbību, kuras ietvaros ar dažādu rotaļu starpniecību ir aktivizēta divgadīgu bērnu runa. Empīriskajā pētījumā atklāta bilingvālā vides ietekme uz agrīnā vecuma bērnu vārdu krājuma veidošanos, noteiktas piemērotas rotaļu grupas bērnu runas aktivizēšanai. Noslēgumā sniegtie ieteikumi pirmsskolas skolotājiem par darbu ar agrīnā vecuma bērniem īpatnībām runas aktivizēšanas jomā piešķir pētījumam praktisku nozīmīgumu. The qualification work is developed on the topic “Activation of speech of 2-3 year old children in play”. The aim of the research is to analyze the possibilities of using play and games in activating the speech of 2-3 year old children. The study covers two parts - theoretical and empirical. In the theoretical part, analyzing the psychologist (L. Vigotsky, G. Svence, J. Piaget, D. Žurilo, etc.), as well as the teacher (I. Stangaine, R. Kaņepēja, D. Elkoņins, etc.), a description of the age of 2-3-year-old children is provided, focusing on language development and language activation tasks in the pre-school pedagogical process. The concept of play is considered and the main types of play suitable for activating the speech of two-year-old children are described. Within the framework of the empirical research, a survey of pre-school teachers was conducted, and an overview of the pedagogical pilot activity was compiled, within the framework of which the speech of two-year-old children was activated through various games. Empirical research has revealed the influence of the bilingual environment on the formation of early childhood vocabulary, identified suitable playgroups for children's speech activation. The concluding recommendations for pre-school teachers on the specifics of working with early childhood in the field of speech activation give the study practical significance.