Literāro darbu izmantošana bērnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanā sākumskolā
Author
Korota, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Anotācija Bakalaura darba temats: Literāro darbu izmantošana bērnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanā sākumskolā. Darba autors: Elīna Korota. Darba merķis: Pētīt skolēnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanos literāro darbu apguves procesā. Darbs sastāv no divām nodaļām un desmit apakšnodaļām. Teorētiskajā daļā – apkopoti filozofu, pedagogu, psihologu viedokļi par to, kas ir vērtība un kā tā veidojas. Tiek analizētas tikumiskās vērtības un to ietekme uz cilvēku dzīvi. Pētīti sākumskolas vecuma bērnu tikumisko vērtību veidošanās nosacījumi un literāro darbu izmantošanas iespējas tikumisko vērtību izpratnes sekmēšanā. Empīriskajā daļā – sniegts pētīšanas metožu raksturojums, izstrādāti kritēriji tikumisko vērtību izpratnes vērtēšanai. Tiek aptaujāti bērnu vecāki par to, cik bieži viņi kopā ar bērniem lasa grāmatas, kādiem literāriem darbiem dod priekšroku un kam viņi visvairāk pievērš uzmanību pēc teksta lasīšanas. Veikta literāro darbu atlase un pārrunas ar skolēniem. Rezultāti pētījuma sākumā un beigās ir pārskatāmi apkopoti tabulās. Pētījuma gaitā apsitprinājās bakalaura darbā izvirzītā hipotēze, ka literārie darbi veicina bērnu tikumisko vērtību veidošanos, tas ja tie atbilst skolēnu pieredzei, interesēm un konkrētai situācijai, tie tiek mērķtiecīgi pārrunāti un analizēti, tiek uzklausīts un cienīts skolēnu viedoklis. Vadoties pēc izstrādāta pētījuma rezultātiem, izveidoti ieteikumi pedagogiem bērnu tikumisko vērtību izpratnes veicināšanai. Bakalaura darba struktūru veido: ievads, divas nodaļas, 3 tabulas, 4 pielikumi un 54 literatūras avoti, no tiem 19 ir krievu valodā un 35 latviešu valodā. Bakalaura darba apjoms – 62 lpp. Atslēgas vārdi: vērtības, tikumiskās vērtības, sākumsskolas vecuma posms, sākumsskola, literārie darbi. The topic of the bachelor’s thesis: The Use of Literary Works in the Development of Students Understanding of Moral Values in Primary School. Author: Elīna Korota The concern: to analyze the awareness development of moral values of primary school children in process of learning literary works. The thesis consists of two chapters and ten subsections. The theoretical part – summarized philosophers, teachers, psychologists opinions about what is value and how it is created. The moral values and their impact on human’s lives are analyzed. The reasons for the creation of the moral value of primary school children and the use of literary works in promoting moral value awareness have been studied. The empirical part – сharacterization of research methods has been provided, criteria for evaluation the understanding of moral values are prepared. The parents of children were interwieved about how often they read books with their children, what literary works they prefer and what do they pay the most attention after reading the text. Selected literary works and discussions with students. The results of research are analyzed at the beginning and end, summarized in tables. In the course of research, the hypothesis put forward in the bachelor’s thesis was confirmed that literary works promote the creation of children’s moral values if they correspond to students experience, interests and specific situation, they are purposefully discussed and analyzed, student’s opinions are heard and respected. Based on the produced results of research, recommendations for teachers to promote the development of students understanding of moral values have been prepared. The structure of the bachelor’s thesis consists of: introduction, two chapters, 3 tables, 4 appendages and 54 literature sources, 19 of them are in Russian and 35 in Latvian. The total volume of the bachelor’s thesis – 61 pages. Key words: values, moral values, age of primary school, primary school, literary works.