Īso un garo patskaņu diferencēšana 1. klases skolēniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem
Author
Alksne, Andra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Andras Alksnes diplomdarbs logopēdijā „Īso un garo patskaņu diferencēšana 1.klases skolēniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem” izstrādāts Dr. paed. profesores Sarmītes Tūbeles vadībā. Diplomdarba mērķis ir pētīt un analizēt zinātnisko literatūru un veikt koriģējoši attīstošo darbību īso un garo patskaņu diferencēšanā 1. klases skolēniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem. Teorētiskajā daļā pētīts 1. klases skolēnu raksturojums veselumā, analizēta un apkopota zinātniskā literatūra par fonētiski fonemātiskajiem traucējumiem, fonemātisko uztveri un īso un garo patskaņu nozīmi latviešu literārajā valodā. Praktiskajā daļā veikta skolēnu logopēdiskā izpēte, izvēlēti atbilstoši koriģējoši attīstošās darbības uzdevumi fonemātiskās uztveres pilnveidei un īso un garo patskaņu diferencēšanai, veikta koriģējoši attīstošā darbība 1.klases skolēniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem. Izpētot un izanalizējot zinātnisko literatūru un praksē pielietojot dažādas metodes un darba paņēmienus, darba autore secina, ka 1. klases skolēnu pārbaudes rezultāti pēc koriģējoši attīstošās darbības ir uzlabojušies. Tas pierāda, ka īso un garo patskaņu diferencēšana 1. klases skolēniem ar fonētiski fonemātiskajiem traucējumiem būs sekmīga, ja tiks ievērotas skolēnu vecumposma īpatnības un tiks veikta atbilstoša koriģējoši attīstošā darbība. Diplomdarbs sastāv no 52 lappusēm, 4 tabulām, 9 attēliem, 49 literatūras un avotu vienībām, 19 pielikumiem. Atslēgas vārdi: 1. klases skolēni, fonētiski fonemātiskie traucējumi, fonemātiskā uztvere, īso un garo patskaņu diferencēšana. Andra Alksne’s diploma thesis in speech and language therapy „Short and long vowel differentiation in grade 1st students with phonetic-phonematic disorders” is worked out under the guidance of professor Sarmīte Tūbele, Dr. paed. The aim of the diploma thesis is to study and analyse the scientific literature and to perform corrective developmental action in the differentiation of short and long vowels for grade 1st students with phonetic-phonematic disorders. The theoretical part studies the characteristics of grade 1st students as a whole, analyzes and summarizes the scientific literature on phonetic-phonematic disorders, phonological awareness and the meaning of short and long vowels in the Latvian literary language. In the practical part ir performed speech therapy research of students, appropriate corrective developmental tasks are selected for the improvement of phonological awareness and differentiation of short and long vowels. A corrective develpomental activity is performed as well for grade 1st students with phonetic-phonematic disorders. By researching and analyzing the scientific literature and applying various methods and work methods in practice, the author concludes that the results of the examination of grade 1st students have improved after corrective developmental activities. This proves that the differentiation of short and long vowels for grade 1st students with phonetic and phonematic disorders will be successful if the peculiarities of students' age are taken into account and appropriate corrective developmental action is taken. The diploma thesis consists of 52 pages, 4 tables, 9 figures, 49 literature and source units, 19 appendices. Keywords: grade 1st students, phonetic-phonematic disorders, phonological awareness, differentiation of short and long vowels.