• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mācību līdzekļu izstrāde dizaina procesa apguvei un pašvadītas mācīšanās attīstīšanai dizaina un tehnoloģiju priekšmetā

Thumbnail
View/Open
299-82191-Daugule_Liene_ld20018.pdf (16.55Mb)
Author
Daugule, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kosolapova, Madara
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autores diplomdarbā “Mācību līdzekļu izstrāde dizaina procesa apguvei un pašvadītas mācīšanās attīstīšanai dizaina un tehnoloģiju priekšmetā” izstrādājušas dizaina domāšanas un dizaina apguves mācību materiālus, kas veicina skolēnu pašvadītu mācīšanos. Mācību materiālu izstrāde balstīta uz veiktās literatūras analīzi, apskatu un izstrādāto empīrisko pētījumu. Teorētiskās daļas pirmajā nodaļā apskatīta uz mācīšanos orientēta dizaina domāšanas pieeja, dizaina domāšanas metodes un dizaina procesa posmi, to apgūšana. Teorētiskās daļas otrajā nodaļā apskatīta pašvadīta mācīšanās un pašvadītas mācīšanās metodes, to apgūšana. Empīriskajā pētījuma daļā tika izmantotas divas pētījuma metodes: eksperiments un anketēšana par dizaina procesa apguvi un pašvadītu mācīšanos. Eksperimenta pētījuma metodē (atsevišķu gadījumu izpēte un pedagoģiskie novērojumi) tika izvērtēti un apkopoti skolēnu darbi, savukārt anketēšanas pētījumu metodē iegūtie dati tika apstrādāti, izmantojot matemātiski statiskās metodes.
 
The authors of diploma work “Development of teaching aids for design process integration and self-directed learning improvement within the subject of design and technologies” have developed teaching aids that elevate design thinking and students' self-directed learning skills. Diploma work development is based on literature review and carried out research. The first chapter of the theoretical part deals with the learning-oriented design thinking approach, several design thinking methods, design process phases and their implementation. The second chapter of the theoretical part deals with self-directed learning and self-directed learning method integration. Research part of the study was developed within two research methods: an experiment and questionnaire about the integrated teaching aids for design thinking approach and student self-directed learning development during the research period (academic year). The obtained data were processed using case studies, pedagogical observations and mathematical statistical methods.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/55563
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV