Paplašinātās lasīšanas efektivitāte angļu valodas prasmju pilnveidē 5. klasē
Author
Nozdračeva, Marina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalniņa, Sandra
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Pēdējo gadu desmitu laikā plašā lasīšana ir guvusi atbalstu un atzinību otrās valodas un svešvalodu apguves pedagoģijā. Daudzi raksti parāda plašās lasīšanas priekšrocības angļu valodas prasmju uzlabošanā. Lai gan plašā lasīšana ir guvusi atzinību tiek praktizēta daudzās valstīs, Latvijā tā joprojām tiek maz izmantota. Šī diplomdarba mērķis ir parādīt plašās lasīšanas priekšrocības un to, cik efektīvi tā var uzlabot izglītojamo svešvalodu prasmi. Plašās lasīšanas pētījums parāda, ka tas ne tikai efektīvi attīsta izglītojamo lasītprasmi, bet arī uzlabo citas valodas prasmes. Šis diplomdarbs galvenokārt koncentrējas uz lasītprasmes un ar to saistīto valodu prasmju uzlabošanu, piemēram, vārdu krājumu, gramatiku, pareizrakstību. Šis diplomdarbs ir pētījumu rezultāts, lai atrastu un identificētu efektīvas plašās lasīšanas aktivitātes piektās klases angļu valodas apguvējiem. Gadījuma izpētes laikā tika veiktas intervijas ar angļu valodas skolotājiem, anketēšana un septiņu uzdevumu izpildes novērošana, lai noteiktu, kuras plašās lasīšanas aktivitātes skolotāji izmanto visbiežāk un kuras ir visefektīvākās valodas prasmju uzlabošanai. Līdz ar to pēc rezultātu izvērtēšanas tika izmantotas īpašas metodes un saņemtas studentu atsauksmes. Ir konstatēts, ka visefektīvākās plašās lasīšanas aktivitātes ir plakātu veidošana un prezentēšana, sarunas (ar skolotāju vai klasesbiedriem), grāmatas lasīšana un vērtēšana pa kvodītiem, darbs ar e-grāmatām un iknedēļas emuāra lasīšana. Turklāt pēc šo uzdevumu piemērošanas kļuva iespējams uzlabot studentu lasītpratni un mācību sasniegumus angļu valodā. Tika secināts, ka katrs piektās klases skolēns dod priekšroku atšķirīgam lasīšanas veidam, un skolotājam plašās lasīšanas aktivitātes jāpamato ar skolēnu interesēm un vēlmēm. Tomēr katra no šīm metodēm var pozitīvi vai negatīvi ietekmēt izglītojamo valodas prasmju uzlabošanos, mazinot viņu vēlmi un motivāciju lasīt un mācīties. Tādējādi šo diplomdarbu var izmantot angļu valodas skolotāji, kuri vēlas uzlabot un attīstīt savu skolēnu kompetences, uzturēt pozitīvu mācību vidi, kurā skolēni ir ieinteresēti uzlabot savas akadēmiskās spējas, lai veiksmīgi izmantotu valodu ārpus klases. Over the past few decades, extensive reading has been gaining support and recognition in second and foreign language learning pedagogy. Numerous articles show the benefits of extensive reading in enhancing English language skills. Although extensive reading has gained recognition and is being practiced in many countries, in Latvia it is still little used. This paper aims to show the benefits of extensive reading and how effective it can be in improving the learner’s foreign language proficiency. The study of extensive reading shows that it is not only effective in developing a learner’s reading ability but also improves other language skills. This paper mainly focuses on the improvement of reading ability and related language skills and aspects like- vocabulary, grammar, spelling. This paper is the result of research conducted to find and identify effective extensive reading activities for fifth grade English learners. During the case study, interviews with English teachers, questionnaire and observation of performing seven tasks have been conducted to determine which extensive reading activities are most frequently used by teachers and which are most effective for language skills amelioration. Consequently, after evaluating the results, specific methods were applied and student feedback was received. It has been found that the most effective extensive reading activities are posters making and presentation, conversations (with the teacher or classmates), quotidian reading and grading the book, work with e-books and reading for the weekly blog. Moreover, after applying these tasks, it became possible to improve the reading comprehension and academic achievement of students in English. It was concluded that each fifth grade student had a different reading preference, and the teacher should base extensive reading activities on the interests and preferences of the students. However, each of these methods can positively or negatively affect learners' language skills improvement, reducing their desire and motivation to read and to learn. Thus, this Diploma Paper can be used by English teachers who want to improve and develop their students’ competencies, to maintain a positive learning environment in which students are interested in improving their academic abilities to successfully use the language outside the classroom.