Skolotāju sociāli emocionālās veselības, emocionālās izdegšanas un iesaistes darbā rādītāju sakarības
Author
Lagzdiņa, Lāsma
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Svence, Guna
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noteikt faktorus, kas prognozē skolotāju sociāli emocionālo veselību (social emocional health) un noteikt sakarības starp skolotāju SEH-T (Furlong et.al.,2014) emocionālās izdegšanas un skolotāju iesaisti darbā rādītājiem un veikt lingvistisku un psihometrisku Skolotāja SEH-T (Social- emotional Health Survey – Teachers, Furlong and Gajdosova, 2018) aptaujas adaptāciju Latvijas skolotāju vidū. Šajā pētījumā piedalījās 245 skolotājas no dažādām Latvijas skolām. Aptaujas respondenti aizpildīja trīs aptaujas Skolotāja SEH-T (Social- emotional Health Survey – Teachers, Furlong and Gajdosova, 2018) aptauja, skolotāju iesaistes darbā skalu (Engaged Teachers Scale, ETS; Klassen, Yerdelen & Durksen, 2013) un K.Maslakas izdegšanas aptauju (Maslach Burnout Inventory – General Survey, MBI – GS, Maslach, Jackson & Leiter, 1996; Caune, 2004). Iegūtie rezultāti parādīja, ka skolotāju SEH-T aptaujas tulkojumam latviešu valodā ir laba pantu iekšējā saskaņotība, pantu diskriminācijas indeksa rādītājs ir statiski nozīmīgs un reakcijas indekss ir normas robežās. Skolotāju SEH-T pozitīvi prognozē skolotāju iesaistes darbā rādītāji. Demogrāfiskie rādītāji un emocionālās izdegšanas rādītāji neprognozē skolotāju SEV rādītājus. Rezultāti rāda, ka pastāv statistiski nozīmīgas pozitīvas sakarības starp skolotāju SEH-T, skolotāju iesaistes darbā un emocionālās izdegšanas rādītājiem. Pastāv statistiski nozīmīgas negatīvas saistības starp skolotāju SEH-T rādītājiem, skolotāju iesaistes darbā un emocionālās izdegšanas rādītājiem. Atslēgas vārdi: skolotāju SEH-T, skolotāju iesaiste darbā, emocionālā izdegšana The aim of the study was to identify factors that predict teachers SHE-T, to determine the relationships between teacher SEH, emotional burnout and teacher engagement in work indicators, and to perform a linguistic and psychometric adaptation of the teacher SEH-T (Social-emotional Health Survey – Teachers, Furlong and Gajdosova, 2018) survey among Latvian teachers 245 from different schools in Latvia participated in this study. Respondents completed three surveys: Teachers SEH-T (Social- emotional Health Survey – Teachers, Furlong and Gajdosova, 2018), Engaged Teachers Scale (ETS; Klassen, Yerdelen & Durksen, 2013) and the K. Maslach Burnout Survey – General Survey (MBI– GS, Maslach, Jackson & Leiter, 1996; Caune, 2004). The results showed that the translation of teachers' SEH-T survey into latvian language has good internal coherence of articles, the articles discrimination index indicator is statically significant and the reaction index is within the normal range. Teachers SEH is positively predicted by teacher engagement indicators. Demographic and emotional burnout rates do not predict teachers' SEH-T scores. The results show that there are statistically significant positive correlations between teacher SHE-T, teacher engagement, and emotional burnout rates. There are statistically significant negative correlations between teachers' SEH-T indicators, teacher involvement and emotional burnout indicators. Key words: Teachers SEH, work engagement, emotional burnout