Bioloģiskā zīmējuma apguvi veicinošas metodikas izstrāde bioloģijas mācību stundās vidusskolas izglītības posmā
Author
Haļzovs, Jānis
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Birziņa, Rita
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
BIOLOĢISKĀ ZĪMĒJUMA VEICINOŠAS METODIKAS IZSTRĀDE BIOLOĢIJAS MĀCĪBU STUNDAS VIDUSSKOLAS IZGLĪTĪBAS POSMĀ. J.Haļzovs, zinātniskā vadītāja vad. pētniece Dr.paed. Rita Birziņa. Maģistra darbs 143 lappuses, 3 attēli, 2 tabulas, 156 literatūras avoti, 26 pielikumi. Latviešu valodā. Bioloģiskais zīmējums bioloģijas mācību stundu īstenošanā tiek pielietots kā viena no mācību metodēm dažādu bioloģisko objektu pētīšanai pamatskolā un vidusskolā. Lai attīstītu skolēnu prasmi veidot bioloģisko zīmējumu, nepieciešams noteikt galvenās kļūdas, kuras saistītas ar bioloģiskā zīmējuma veidošanu, izveidot ieteikumus skolotājiem darbā ar optiskās palielināšanas ierīcēm un piedāvāt ieteikumus metodoloģiskajam darbam ar skolēniem laboratorijas darbu vadīšanā. Darbības pētījuma ietvaros veikta situācijas izpēte, mācību materiālu un resursu izstrāde, mācību materiālu un resursu aprobācija, iegūto rezultātu izvērtējums. Pētījuma ietvaros veiktas intervijas ar pirmsskolas, sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas pedagogiem kā arī veikta ekspertintervija, izstrādāts tiešsaistes resurss www.biologiskaiszimejums.lv kā arī izveidoti snieguma līmeņu apraksti prasmei pagatavot mikropreparātu, prasmei strādāt ar mikroskopu un prasmei veidot bioloģisko zīmējumu. Atslēgas vārdi: BIOLOLOĢISKAIS ZĪMĒJUMS, ŠŪNA, MIKROSKOPS, SNIEGUMA LĪMEŅU APRAKSTS, METODIKA Development of a Methodology Promoting the Acquisition of Biological Drawings in Biology Studies at Secondary School. J.Halzovs, head of the scientific supervisor, researcher Dr.paed. Rita Birzina. Master's thesis 143 pages, 3 figures, 2 tables, 156 literature &Web sources, 26 appendices. Latvian language. Biological drawing in the implementation of biology lessons is applied as one of the teaching methods in the studying of various biological objects in primary and secondary schools. In order to promote students' ability to produce biological drawing, it is necessary to identify the main mistakes associated with biological drawing, to set up teachers addressed recommendations how to operate with optical magnification devices, and to offer best practices in metodology to be applied during management student’ practice. Within the framework of the master’s thesis the action research, the situation research, development of teaching aids and resources, approbation the last ones, and evaluation of the obtained results were performed. As a part of the research, interviews with pre-school, primary, primary and secondary school teachers were conducted, and interviews with expert as well; an online resource www.biologiskaiszimejums.lv was developed besides. Performance of necessary levels of skill for microscope preparation, microscope operation, and biological drawing was submitted. Key words: BIOLOGICAL Drowing, CELL, MICROSCOPE, DESCRIPTION OF PERFORMANCE LEVELS, METHODOLOGY