• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bērnu temperamenta, audzināšanas pieeju un vecāku stresa saistība pirmsskolas vecuma bērnu mātēm

Thumbnail
View/Open
299-83064-Lormane_Justine_jz18037.pdf (638.6Kb)
Author
Lormane, Justīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Skreitule-Pikše, Inga
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba mērķis bija izpētīt, kādas saistības pastāv starp bērnu temperamentu, audzināšanas pieejām un vecāku stresa līmeni pirmsskolas vecuma bērnu mātēm, kā arī noskaidrot cik lielā mērā bērna temperaments un vecāku audzināšanas pieejas izskaidro vecāku stresu. Pētījuma izlase ir 760 mātes, vecumā no 21-49 gadiem (M=33,07, SD=5,47), kurām ir bērns pirmsskolas vecumā no 3 līdz 6 gadiem. Bērnu, par kuriem mātes sniedza savu novērtējumu, vidējais vecums M=4,40 (SD=1,12), bērna dzimums: meitenes – 51,9%; zēni – 48,1%. Pēc izglītības līmeņa izlasē visvairāk mātes ar augstāko izglītību (61,5%), vidējā izglītība bija 21,8%, nepabeigta augstākā izglītība 14,2%, vismazāk izlasē bija mātes ar pamatskolas izglītību (2,5%). Izlases veidošanā tika izmantota nejaušā metode. Respondenti tika aptaujāti interneta vidē ar sociālo tīklu palīdzību. Pētījumā tika izmantotas 3 aptaujas, katrai no tām bija 3 apakšskalas. 1. “Bērna temperamenta aptauja (ļoti īsā forma)” (Very Short Form of the Children’s Behavior Questionnaire (CBQ-VSF), Rothbart, Ahadi, Hershey, & Fisher, 2001). 2. “Bērna audzināšanas pieeju aptauja” (Block’s Child Rearing Practises Report (CRPR), Roberts, Block & Block, 1984 3.Vecāku stresa indeksa aptauja (Parenting Stress Index (PSI), Abidin, R.R., 1995). Pētījuma galvenie secinājumi norāda, ka starp bērnu temperamentu, audzināšanas pieejām un vecāku stresa līmeni pastāv statistiski nozīmīgas saistības, kā arī šie mainīgie var viens otru prognozēt. Saistības starp aptauju apakšskalām uzrāda pozitīvu, vāju saistību starp Pozitīvo audzināšanu un bērna Reakciju apzinātu kontroli, pozitīvu, vāju saistību starp Psiholoģisko kontroli un Negatīvu bērna emocionalitāti. Kopējam vecāku stresa indeksam ir pozitīva, vāja saistība ar bērna Negatīvu emocionalitāti, Psiholoģisko un Fizisko kontroli, kā arī negatīva, vāja saistība ar Pozitīvo audzināšanu. Fiziskai kontrolei ir negatīva, vāja saistība ar bērna Reaktivitāti un Negatīvu emocionalitāti, negatīva, vāja saistība ar Reakciju apzinātu kontroli. Kopumā, vecāku izjustais stress, kas saistīts ar emocionālo pašsajūtu, spēju sevi regulēt, ir lielā mērā saistīts ar abiem pārējiem mainīgajiem. Vecāku stresu pozitīvi prognozē biežāka vecāku izmantotā fiziskā un psiholoģiskā kontrole bērnu audzināšanā, kā arī lielāka bērna emocionāla negativitāte, retāka pozitīvu bērna audzināšanas metožu izmantošana.
 
The aim of the Masters paper was to investigate relationship between child temperament, child rearing practises and parental stress levels for preschool age children mothers, also to investigate to what extent the child’s temperament and parental child rearing practises explain parental stress. Sample of the study is 760 mothers, aged 21-49 years, who have a child of preschool age aged 3 to 6 years. The average age of children for whom mothers gave their assessment M = 3.91, gender of children: girls - 51.9%; boys - 48.1%. According to the level of education, in this sample, most mothers were with higher education (61.5%), secondary education was 21.8%, incomplete higher education was 14.2%, mothers with primary education were the least in the sample (2.5%). Random method was used to select the sample. Respondents were interviewed on the Internet via social media. In the study were used 3 surveys, each of them had 3 subscales. 1. “Very Short Form of the Children’s Behavior Questionnaire” (CBQ-VSF) (Rothbart, Ahadi, Hershey, & Fisher, 2001). 36 statements, 3 subscales (Reactivity; Negative emotionality; Effortfull control of reactions). Survey answers are dated on a likert scale (from 1 to 7) and additional answer N / A (not applicable). 2. “Block’s Child Rearing Practices Report” (CRPR), (Roberts, Block & Block, 1984). 33 statements, 3 subscales (Positive upbringing; Psychological control; Physical control). Survey answers are dated on a likert scale (from 1 to 5). 3. “Parenting Stress Index” (PSI), (Abidin, R.R., 1995). 36 statements, 3 subscales (Parental stress; Relationship difficulties; Difficult child). Survey answers are dated on a likert scale (from 1 to 5). The amounts of the survey subscales are obtained by calculating the mean of results of the respective answers on the scale. Main findings of the study indicate that there is a significant relationship between children's temperament, child rearing practices and parental stress levels, and these variables can predict each other. Relationships between survey subscales show a positive, weak relationship between Positive upbringing and Effortfull control, a positive, weak relationship between Psychological control and Negative child’s emotionality. The Total Parental Stress Index has a positive, weak relationship with child’s Negative Emotionality, Psychological and Physical Control, a negative, weak relationship with the Positive upbringing. Physical Control has a positive, weak relationship with the child's Reactivity and Negative emotionality, a negative, weak relationship with the Effortfull control of child’s reactions. The stress experienced by parents, which is related to emotional well-being, the ability to regulate themselves, is largely related to the other two variables. Parental Stress is positively predicted by more frequent Physical and Psychological control in raising children, and greater Emotional Negativity, less frequent use of Positive Parenting methods.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/55642
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV