Vecāku audzināšanas pieeju, bērna emociju regulācijas spēju, sociālo prasmju un eksternalizētās uzvedības problēmu saistība pirmsskolas vecuma bērniem
Author
Vicinska, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba mērķis bija veikt pētījumu par vecāku audzināšanas pieeju, bērnu emociju regulācijas spēju, sociālo prasmju un eksternalizētās uzvedības problēmu saistību 5 – 6 gadus veciem bērniem. Pētījuma izlasi veidoja 101 dalībnieks – 5-6 gadus vecu bērnu vecāki. Pētījuma dalībnieku vidū bija 54 meiteņu vecāki un 47 zēnu vecāki. Bērnu vidējais vecums bija 5,56 gadi. Pētījuma dalībniekiem tika piedāvāts aizpildīt trīs aptaujas, divām no tām šī pētījuma ietvaros tika veikta sākotnējā adaptācija. Vecāki aizpildīja Bērnu prasmju un uzvedības aptaujas (The Vineland Adaptive Behaviour Scales III, Sparrow, Cicchetti & Saulnier, 2016) Sociālo prasmju un attiecību skalu un Problemātiskas uzvedības B skalu. Lai novērtētu bērna emociju regulācijas spējas, vecāki aizpildīja Emociju regulācijas aptauju (Emotion Regulation Cehcklist, Shields & Chicchetti, 1995). Vecāku audzināšanas pieeju novērtēšanai tika izmantota Vecāku audzināšanas pieeju aptauja (Block’s Child Rearing Practices Report, Block, 1981), kura Latvijā tikusi adaptēta jau iepriekš. Pētījuma rezultāti uzrādīja, ka pastāv saistības starp vecāku audzināšanas pieejām, bērna emociju regulācijas spējām, sociālajām prasmēm un eksternalizētās uzvedības problēmām. Labākas sociālās prasmes bija saistītas ar labāk attīstītām emociju regulācijas spējām, savukārt izteiktākas eksternalizētās uzvedības problēmas bija saistītas ar vājākām emociju regulācijas spējām. Vecāku pozitīva audzināšana prognozēja labākas sociālās prasmes un emociju regulācijas spējas un mazāk izteiktas eksternalizētās uzvedības problēmas bērniem. Vecāku psiholoģiskā kontrole prognozēja vājākas bērna emociju regulācijas spējas, kas bija saistītas ar izteiktākām eksternalizētās uzvedības problēmām un vājākām sociālajām prasmēm. The aim of the Master’s thesis was to conduct a study of relationships between parenting practices, children’s emotion regulation, socials skills and externalizing behavior problems of children aged 5 to 6 years old. The study sample consisted of 101 participants – parents of 5-6 years old children, including 54 girls and 47 boys. The average age of the children was 5,56 years. Study participants were asked to complete 3 questionnaires, two of which were adapted as a part of this study. The participants completed The Vineland Adaptive Behavior Scales III (Sparrow, Cicchetti & Saulnier, 2016) Social Skills and Relationships and Problematic Behavior B scales. To measure children’s emotion regulation abilities Emotion regulation checklist (Shields & Chiccetti, 1995) was used. Block’s Child Rearing Practices Report (Block, 1981) that had been adapted in Latvia previously, was used to evaluate parenting. The results of this study showed associations between parenting, the child’s emotion regulation, social skills and externalizing behavior problem ratings. Children’s social skills were positively associated with emotion regulation abilities. Eexternalizing behavior problems were negatively associated with emotion regulation abilities. Positive parenting practices predicted better social skills and emotion regulation abilities and less pronounced externalizing behavior problems in children. Parent psychological control predicted greater emotion regulation difficulties which in turn were related to more pronounced externalizing behavior problems and weaker socials skills.