Vārdu krājuma paplašināšana 5-6 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību
Autor
Kronberga, Iluta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarba tēma: “Vārdu krājuma paplašināšana 5-6 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību”. Darba autore: Iluta Kronberga Darba zinātniskā vadītāja: Mg. paed. Ilze Vilka Darba struktūra: Darbs sastāv no 78. lpp, 16 tabulām, 55 attēliem, kurās ietilpst ievads, problēmas izpēte teorētiskajā daļā ar divām nodaļām un trīs apakšnodaļām, empīriskās daļas ar vienu nodaļu un četrām apakšnodaļām, secinājumiem, pielikumiem. Pētījuma mērķis: Teorētiski pamatot un praktiski pierādīt vārda krājuma paplašināšanās iespējas didaktiskajās spēlēs 5 - 6 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Teorētiskajā daļā tiek analizēta pedagoģiskā, psiholoģiskā un ar logopēdiju saistītā zinātniskā literatūra par 5 - 6 gadu vecu bērnu vecumposma īpatnībām, vārda krājuma paplašināšanas iespējam, vārda krājuma attīstību bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Teorētiskās atziņas galvenokārt balstās uz: S. Tūbeles, I. Miltiņas, I. Hadoņokas, L. Hadoņokas, G.Svences un D. Lieģenieces atziņām. Pētījuma praktiskajā daļā tika veikta bērnu ar VSNA 3.runas attīstības līmeni vārdu krājuma pārbaude, tēmu “Apģērbs pavasarī” un “Pavasaris dabā” ietvaros. Koriģējoši attīstošajā darbā pētījuma autore pielieto didaktiskās spēles vārdu krājuma paplašināšanai. Galvenais secinājums: Koriģējoši attīstošajā darbībā didaktiskās spēles deva pozitīvu rezultātu, bērniem ar VNSA 3.runas attīstības līmeni. Atslēgas vārdi: vārdu krājums, didaktiskās spēles, valodas sistēmas nepietiekama attīstība, 5 – 6 gadus veci bērni. Vārdu saīsinājumi: VSNA – valodas sistēmas nepietiekama attīstība The Theme of the Thesis: “Expansion of the vocabulary for 5-6 years old children with insufficient development of the language system” The Author of the Thesis: Iluta Kronberga The Scientific supervisor of the Thesis: Mg. paed. Ilze Vilka The Content: The work consists of 78 pages, 16 tables, 55 pictures, which include an introduction, research of the problem in the theoretical part with two chapters and three subsections, empirical parts with one chapter and four subsections, conclusions, appendices. The Goal of the Research: to provide theoretical and practical justification for the opportunities to expand the vocabulary of 5-6 years old children with insufficient development of the language system by application of didactic games. The theoretical part provides an analysis of the scientific literature linked to pedagogy, psychology and speech therapy on the age group peculiarities of the 5-6 years old children, opportunities to expand their vocabulary, enlargement of vocabulary of the children with insufficient language development. The theoretical part is mainly based on S. Tubele, I. Miltina, I. Hadonoka, L. Hadonoka, G.Svence and D. Liegeniece’ s opinions. The practical part deals with the test of the children’s vocabulary majoring on the children with insufficient development of the language system, level 3, in the following themes: “Clothes in Spring” and “Spring in Nature”. In the correctively development work didactic games were applied aimed at the vocabulary expansion. The main conclusion: The didactic games gave a positive result in the corrective development actions aimed at expansion of the vocabulary of the children with insufficient development of the language system, level 3. The key words: vocabulary, didactic games, insufficient development of language system, 5-6 years old children Abbreviations: VSNA (insufficient development of the language system)