Saistība starp audzināšanas pieejām, vecāku un bērnu kopīgu spēlēšanos un sociālajām prasmēm 3-4 gadus veciem bērniem
Author
Pečule, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Bite, Ieva
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija izpētīt saistību starp audzināšanas pieejām, vecāku un bērnu kopīgu spēlēšanos un sociālajām prasmēm 3-4 gadus veciem bērniem. Pētījuma jautājums - vai pastāv saistība starp audzināšanas pieejām, bērnu un vecāku kopīgu spēlēšanos un sociālām prasmēm 3 -4 gadus vecām meitenēm un zēniem? Pētījumā tika ievākti dati par 90 bērniem vecumā no 3 līdz 4 gadiem, no kuriem 41 bija meitene un 49 zēni, 42 bērni bija 3 gadus veci, 47 bērni bija 4 gadus veci, viens vecāks nebija norādījis bērna vecumu. Pētījuma aptaujas aizpildīja 86 mātes un 4 tēvi. Vecākiem tika lūgts elektroniski aizpildīt Vainlanda adaptīvās funkcionēšanas skalu Sociālo prasmju skalu (The Vineland Adaptive Behavioral Scales III, Sparrow, Ciccheti, 2016), Vecāku audzināšanas pieeju aptauja (Block's Child Rearing Practices Report (CRPR), Roberts, Block & Block, 1984) un Aptaujas par bērnu spēlēšanās uzvedību (Game preference of modern preschoolers survey among parents, Sobkina & Skobeltsyna 2011) modificēta versija – „Aptauja vecākiem par spēlēšanos kopā ar bērnu”. Pētījumā atklāts, ka pastāv vidēji cieša korelācija starp laiku, ko vecāki nedēļā vidēji pavada spēlējoties ar bērnu un pozitīvu audzināšanu (r = 0,27, p < 0,05) un cieša negatīva korelācija starp laiku, ko vecāki nedēļā vidēji pavada spēlējoties ar bērnu un fizisku kontroli (r = - 0,28, p < 0,01) . Sociālo prasmju skala šajā izlasē nekorelē ne ar vienu no pētāmajiem faktoriem – audzināšanas pieejām un laiku, ko vecāki ar bērniem pavada kopā spēlējoties. Atslēgas vārdi: vecāku audzināšanas pieejas, vecāku un bērnu kopīga spēlēšanās, sociālās prasmes. The aim of the study was to investigate the relationship between parenting style, parent-child joint play, and social skills in 3-4-year-olds. Research question - is there a relationship between parenting style, parent and child joint play and social skills in 3-4 year girls and boys? This study collected data from 90 children aged 3 to 4 years, of whom 41 were girls and 49 boys, 42 children were 3 years old, 47 children were 4 years old, and one parent did not indicate the age of the child. The research questionnaires were completed by 86 mothers and 4 fathers. Parents were asked to electronically complete the The Vineland Adaptive Behavioral Scales III (Sparrow, Ciccheti, 2016), the Block's Child Rearing Practices Report (CRPR), (Roberts, Block & Block, 1984), and Modified version of the Game preference of modern preschoolers survey among parents (Sobkina & Skobeltsyna 2011) - "Survey for parents about playing with a child". The study found that there was a moderately close correlation between the time parent spends a week playing with a child and a positive parenting (r = 0.27, p <0.05) and a strong negative correlation between the time parent spends a week playing with a child and physical control (r = - 0.28, p <0.01). The social skills scale does not correlate with any of the factors in this study sample - parenting styles and the time parents spend with their children playing together. Keywords: parenting style, parent and child joint play, social skills.