Pusaudžu kibermobinga un mobinga liecinieku iejaukšanās un empātijas saistība
Author
Alksne, Zanda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Dimdiņš, Ģirts
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Mobings ir attiecību problēma, kas visbiežāk rodas vienaudžu klātbūtnē. Vienaudžiem, kuri kļūst par mobinga vai kibermobinga lieciniekiem, ir izšķiroša loma iejaukšanās procesā. Maģistra darba mērķis ir izpētīt savstarpējās saistības starp pusaudžu empātiju, kibermobinga upura lomu un mobinga un kibermobinga liecinieku iejaukšanos. Lai sasniegtu šo mērķi, tika izvirzīti pētījuma jautājumi - kādas saistības pastāv starp pusaudžu mobinga un kibermobinga liecinieku iejaukšanos un emocionālo un kognitīvo empātiju? Vai pastāv saistība starp kibermobinga upura lomu un liecinieku iejaukšanos? Vai meitenes uzrāda augstākus mobinga un kibermobinga liecinieku iejaukšanās rādītājus nekā zēni? Vai pastāv atšķirības starp liecinieku iejaukšanos mobinga un kibermobinga situācijās? Pētījumā piedalījās 231 pusaudzis (158 meitenes un 73 zēni) vecumā no 12 - 17 gadiem (M = 14,52; SD = 1,21). Lai novērtētu empātiju, tika izmantota pašnovērtēšanas aptauja „Kā es jūtos dažādās situācijās” (HIFDS, How I feel in Different Situations, Bonino et al., 1998; Feshbach et al., 1991). Lai izvērtētu, cik bieži respondents kļūst par kibermobinga upuri, tika izmantota “Eiropas kibermobinga intervences projekta aptauja” (The European Cyberbullying Intervention Project Questionaire, Del Rey et al., 2015). Lai novērtētu respondentu piecu soļu iejaukšanos mobinga un kibermobinga situācijās, tika izmantota “Liecinieku iejaukšanās modeļa aptauja” (The Bystander Intervention in Bullying survey, Nickerson, Aloe, Livingston & Feeley, 2014). Pētījuma rezultāti liecina, ka emocionālās un kognitīvās empātijas rādītāji pusaudžiem prognozē iejaukšanos mobinga situācijās, savukārt iejaukšanos kibermobinga situācijās prognozē tikai pusaudžu emocionālās empātijas rādītāji. Kibermobinga upura loma statistiski nozīmīgi prognozē mobinga un kibermobinga notikumu atpazīšanu, savukārt palīdzības iespēju pārzināšanu un reālu iejaukšanos prognozē kibermobinga situācijās. Meitenes uzrāda augstākus iejaukšanās rādītājus gan mobinga, gan kibermobinga situācijās. Tika secināts, ka mobinga situācijās liecinieki iejaucas vairāk nekā kibermobinga. Mobbing is a relationship problem that most often occurs in the presence of peers. Peers who witness mobbing play a critical role in intervening. The aim of this master’s thesis was to find out the relationship between bystanders intervention and empathy among adolescents in mobbing and cyber-mobbing. To achieve this goal, research questions were asked: what is the relationship between bystanders interventions and emotional and cognitive empathy in mobbing and cyber-mobbing? Is there a relationship between the role of cyber-mobbing victim and bystanders intervention? Do girls show higher rates of bystanders intervention in mobbing and cyber-mobbing than boys? Are there differences between bystanders intervention in mobbing and cyber-mobbing situations? The participants in the study where 231 adolescents (158 girls and 73 boys) aged 12-17 (M = 14,52; SD = 1,21). Participants completed the self - assessment questionnaire “How I Feel in Different Situations” (Bonino et al., 1998; Feshbach et al., 1991) to assess empathy. “The European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire” (Del Rey et al., 2015) was used to assess how often a respondent becomes a victim of cyber-mobbing. To assess respondents five - step intervention in mobbing and cyber-mobbing situations, “The Bystander Intervention in Bullying survey” (Nickerson, Aloe, Livingston & Feeley, 2014) was used. The result of the research shows that the indicators of emotional and cognitive empathy in adolescents predict intervention in mobbing situations, while the intervention in cyber-mobbing situations is predicted by the indicators of adolescent’s emotional empathy. The role of the cyber-mobbing victim statistically significantly predicts the recognition of mobbing and cyber-mobbing events, while the knowledge of help possibilities and real help is predicted only in cyber - mobbing situations. Girls were more likely to show higher intervention rates in both mobbing and cyber - mobbing situations. It was concluded that witnesses intervene more in mobbing situations than in cyber - mobbing.